Nieuwe controller laat je virtuele objecten voelen
Virtual reality staat voor de deur en zal voor heel wat gamers een nieuwe wereld laten opengaan, maar er zijn toch nog obstakels die maken dat de huidige virtual reality ervaring zeker nog voor verbetering vatbaar is. Een van de uitdagingen is namelijk om je verschillende zintuigen bij de ervaring te betrekken, want je kan in je virtuele wereld dan wel een dier voor je zien staan, als je dat dier vervolgens niet kan aanraken dan valt de ervaring door de mand.
Gelukkig wordt er al volop onderzoek gedaan naar manieren om dergelijke problemen op te lossen. Zo geven sommige virtual reality controllers ook feedback door middel van rumble, maar met trillen alleen kom je er niet natuurlijk. Daarom hebben ze aan een Japanse universiteit de UnlimitedHand controller ontwikkeld. Dit is een soort band die je om je arm draagt en die enerzijds bewegingen van je vingers registreert en anderzijds die bewegingen ook manipuleert via kleine impulsen. Komt er een virtueel vogeltje op je hand zitten, dan worden je vingers lichtjes naar beneden gedrukt, waardoor het echt lijkt alsof er iets op je handpalm rust.
Hoe goed het allemaal precies werkt, valt natuurlijk nog af te wachten, en misschien zijn dergelijke controllers uiteindelijk ook niet echt nodig om een goede VR-ervaring te krijgen, al kan het wel helpen natuurlijk, tenzij het gewoon zo vreemd aanvoelt dat het de ervaring eerder schaadt. Hoe dan ook: via Kickstarter kan je nog wat meer info vergaren over de UnlimitedHand en je kan er zelf al eentje bestellen ook.
Dank aan skywarior voor het melden!