Zo wordt virtual reality porno gemaakt
Virtual reality lijkt de "next big thing", niet alleen voor gaming maar ook voor heel wat andere soorten van entertainment, zoals films, maar ook porno. Wat virtual reality porno te bieden heeft op zich is duidelijk, maar interessant is het om ook eens achter de schermen te kijken. Virtual reality porno maken blijkt namelijk op heel wat vlakken anders in elkaar te steken dan "traditionele porno" filmen.
In onderstaande video wordt kort een blik achter de werpen geworpen van virtual reality porno. Daarbij moet met heel wat extra zaken rekening gehouden worden. Waar je bij traditionele porno vaak nog camerastandpunten hebt die plots veranderen (wat bij het opnemen ook pauzes toelaat voor de acteurs), wil je bij virtual reality natuurlijk gewoon één doorlopende scène, omdat je anders uit de ervaring genomen wordt.
Tijdens het opnemen van die ene doorlopende scène zijn er ook andere zaken waar aandachtig mee omgesprongen moet worden. De acteurs moeten zich bijvoorbeeld meer dan ooit bewust zijn van hun positionering tegenover de camera, omdat ze anders mogelijk niet goed of met vreemde lichaamsverhoudingen ogen in virtual reality. Ook bij het aannemen van bepaalde standjes moeten ze trachten hun hele lichaam in beeld te houden, want de kijker kan in principe het hoofd bewegen en dus moet je steeds het hele plaatje kunnen zien. Naar beneden kijken en merken dat een van de acteurs plots een voet mist omdat die tijdens het filmen buiten beeld kwam, is natuurlijk niet de bedoeling. Dat constant het hele lichaam bekeken kan worden, terwijl je bij traditionele porno gewoon alles te zien krijgt vanuit een bepaalde hoek die de acteurs vaak van hun beste kant laat zien, maakt het er voor de acteurs ook niet makkelijker op.
Kortom: interessant om eens bij stil te staan hoe virtual reality ook de manier van werken verandert. Bepaalde rekwisieten, zoals de vaak opduikende pizzadoos, blijkt bijvoorbeeld ook extra groot te moeten zijn bij het filmen, opdat die wat normaal zou ogen in de uiteindelijke VR-versie. Zou dit dan ook gelden voor andere, euhm, rekwisieten in de scène?