Ubisoft gebruikt AI om bugs te vinden nog voor ze gecreëerd worden
Op de recente Ubisoft Developer Conference in Montreal heeft Ubisoft een nieuwe, eigen technologie voorgesteld die het gebruikt om bugs te vinden nog voor ze effectief gecreëerd worden tijdens de ontwikkeling van een game. Concreet gaat het om zelf lerende AI, Commit Assistant genaamd, die talloze bugs uit het verleden van Ubisoft onderzoekt en zo leert volgens welke patronen het waarschijnlijk is dat een nieuwe bug gecreëerd zal worden. Wanneer dan een nieuwe game ontwikkeld wordt en coders bezig zijn met hun code kan de AI die analyseren en preventief waarschuwen voor bugs die zouden kunnen ontstaan en dat dus op basis van informatie uit het verleden.
Natuurlijk is de kans klein dat dit betekent dat we nooit meer bugs zullen tegenkomen in games in Ubisoft, maar tijdens de ontwikkeling van een game ontstaan sowieso al heel wat bugs en dan kost het de nodige tijd en moeite om die weer weg te werken. Elke bug die door de AI vermeden kan worden is wat dat betreft een stap voorwaarts, niet in het minst qua ontwikkelingskost. Volgens Ubisoft kan het wegwerken van bugs tijdens de ontwikkeling namelijk tot 70% van de kosten uitmaken.