Real-time raytracing op komst voor games
Microsoft en Nvidia hebben aangekondigd dat ze er in geslaagd zijn om real-time raytracing als extra module toe te voegen aan DirectX 12. DirectX Raytracing (DXR) wordt zo als industriestandaard API toegevoegd aan DirectX 12, waardoor de technologie voortaan gebruikt kan worden in games, tenminste wanneer die DirectX 12 ondersteunen.
Kort gezegd zorgt real-time raytracing voor een realistische simulatie van licht in een 3D-omgeving. Momenteel is licht in games nog veelal een proces van feitelijk programmeren en wordt licht als het ware in de game geplakt, maar via raytracing wordt eigenlijk enkel een lichtbron in de gamewereld gedropt, waarna alles in die wereld automatisch en dynamisch reageert op dat licht.
Real-time raytracing blijft al bij al wel nog steeds een zware beproeving voor computers, dus in eerste instantie zullen games vermoedelijk nog niet ten volle gebruik kunnen maken van de technologie. Een verbetering wat betreft schaduws, reflecties en algemene lichteffecten zou desalniettemin zichtbaar moeten zijn. De eerste games die dit ondersteunen zouden dit jaar nog moeten verschijnen, met Metro Exodus op kop.