Child Focus lanceert eigen game over vermiste jongen
Child Focus, een organisatie die zich 7 dagen op 7, 24 uur op 24 inzet om vermiste kinderen terug te vinden en hun seksuele uitbuiting tegen te gaan, offline en online, heeft een eigen, gratis game gelanceerd voor iOS en Android. De game heet "MISSING" en draait rond de zoektocht naar Isaac, een jongen die plots spoorloos is. De doelgroep van het spel zijn 13- tot 16-jarigen, die men via de game wil sensibiliseren en een antwoord wil bieden op vragen waar ze mogelijk mee zitten.
MISSING voor Android kan je hier vinden, terwijl je voor de iOS-versie "Child Focus: Missing" moet opzoeken via de App Store.
Waarom een game over weglopen? "Weglopen is een belangrijk fenomeen waar heel wat jongeren mee geconfronteerd worden. In 2018 behandelde Child Focus 1.098 wegloop-dossiers, waarin 927 kinderen betrokken waren. Child Focus wil niet alleen reactief maar ook preventief met dit fenomeen aan de slag gaan. Jongeren die weglopen van huis of uit de voorziening waar ze verblijven, worden immers meer dan andere jongeren geconfronteerd met risicovolle of zelfs gevaarlijke situaties. Vaak hebben ze ook geen duidelijk plan. Ze lopen niet ergens concreet naartoe, maar vluchten weg van hun problemen. Daarom idealiseren jongeren weglopen vaak, zien het als een bevrijding, zonder stil te staan bij de risico’s. Ook weten ze vaak niet goed bij wie ze terecht kunnen en zien dan ook geen ander alternatief dan weg te lopen. In tegenstelling tot hun soms stoere gedrag, gaat het bij weglopers vaak om kwetsbare jongeren met een laag zelfbeeld die het gevoel hebben dat ze hun problemen moeilijk het hoofd kunnen bieden en niet weten waar naartoe voor hulp. Op deze twee factoren wil MISSING een preventief antwoord bieden." Een serious game, seriously? "Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak, namelijk een educatief doel. Maar dat valt niet echt op, want het detectivespel zit zo cool in elkaar dat je nauwelijks door hebt dat je er iets belangrijks van opsteekt. MISSING 116 000 is laagdrempelig en past in de dagelijkse leefwereld van jongeren waar gamen een belangrijk onderdeel van uitmaakt." "We creëerden deze game met de meest kwetsbare jongeren in het achterhoofd, maar we willen iets bijbrengen aan alle jongeren tussen de 13 en 16 jaar. We willen hen alternatieven schetsen voor weglopen en verder sensibiliseren voor de mogelijke risico’s en oorzaken die aan de basis liggen van weglopen. Om op die manier de kansen op weglopen te verkleinen. En last but not least, we willen hen hulpbronnen aanreiken, organisaties bij wie je terecht kan, hen overtuigen van het belang van communicatie en een vertrouwenspersoon en meegeven welke hulplijnen je best uit het hoofd kent… MISSING gaat over zelf keuzes maken en de consequenties ervan ook echt ervaren zonder onmiddellijk real-life risico’s te lopen." "Child Focus wil ook in de toekomst verder blijven inzetten op preventie en het aanspreken van kinderen en jongeren zelf. Want ook zij kunnen bij ons terecht. En preventie werkt. Want zo zagen we in 2018 voor het tweede jaar op rij een stijging in het aantal preventie-dossiers, waarbij een kind ons belt omdat het wil weglopen of wanneer naasten vrezen dat een kind zal weglopen: van 20 meldingen in 2016 naar 41 in 2018." |