"XCOM: Enemy Unknown tactischer dan voorganger"
Als je met een oude klassieker aan de slag gaat, dan moet je heel voorzichtig zijn dat je de fanbase van die titel niet al te veel tegen de schenen schopt. Jake Solomon, lead producer bij XCOM: Enemy Unknown, beseft dat de vorige game heel erg geliefd was en wil dan ook niet dat zijn uitspraak al te drastisch wordt opgevat, maar toch is hij ervan overtuigd dat XCOM: Enemy Unknown "tactischer is dan de voorganger". Daarvoor verwijst hij naar het uitdrukkelijke coversysteem, de bonussen voor als je hogerop zit en perks als voorbeelden van dat tactische gevoel.
Hij nuanceert de uitspraak door er ook meteen meer uitleg bij te geven. "Het oorspronkelijke spel liet vijanden verder kijken dan dat je zelf kon doen. Zij konden je dus neerknallen van in de fog of war. Die zaken had je in het begin niet meteen door, maar in ons spel is alles klaar en duidelijk. [In het oorspronkelijke spel] zorgde die situatie voor heel wat spanning en liet je - letterlijk - in het duister tasten. [...] Bij XCOM: Enemy Unknown vonden we dat het tactisch moest zijn, maar ook eerlijk. Dat zorgde er dan wel voor dat we ons afvroegen of het nog wel spannend genoeg was. Het was een grote uitdaging tijdens de ontwikkeling om zowel risico als spanning erin te verwerken. In het oorspronkelijke spel kon je om het hoekje stappen en plots vloeken dat er iemand vlak voor je stond die je zou afknallen. We wilden zeker zijn dat XCOM: Enemy Unknown tactisch was, maar dat er ook een zeker risico aan acties verbonden was."