"Lineaire games zijn een circus"
Raf Colantonio, creative director van Dishonored, heeft tijdens een interview zijn mening gegeven over "corridor games" - lineaire games waar je gewoon een uitgestippeld en vaak rechtlijnig pad volgt, dat dan regelmatig wordt onderbroken door vaak spectaculaire cutscenes en gevechten. Volgens Colantonio hebben dergelijke games zeker hun plaats binnen de markt en kan je ze best vergelijken met eenj circus, waar het allemaal om ontspanning en spektakel draait. Tegelijk vertelde hij evenwel dat dit voor hem niet volstaat.
"Ik denk dat veel mensen bij Arkane [developer van Dishonored] houden van games die je bevrijden en je laten verkennen en experimenteren met systemen. Dat is beter dan in een rechte lijn bewegen en op dingen schieten die op je afkomen. Maar dat is oké, en ik begrijp ergens wel waarom de industrie dat doet. Het is zo moeilijk om games te maken, en mensen willen hun geld investeren in zaken die de meeste impact hebben, en ze stoppen al hun geld in special effects - het is een circus - dat is waarom mensen het doen. Ik begrijp dat, maar vanuit het perspectief van de gamer zuigt het, maar het is cool omdat je soms zoiets wil spelen en gewoon wil neerzitten. Maar tegelijk wil ik niet enkel dat doen, begrijp je?" |
Nou, begrijp je? Voor meer informatie over Dishonored en het non-lineaire karakter van die game kan je trouwens terecht bij onze meest recente preview.