Cage: "Sony geeft volledige vrijheid"
Na Heavy Rain, dat ondertussen al voorbij 2 miljoen exemplaren is gekropen, hadden sommige mensen verwacht dat er een Heavy Rain 2 zou aankomen om te kunnen profiteren van de populariteit van de titel. Toch wou David Cage (de bedenker van Heavy Rain en Beyond: Two Souls) geen sequel maken, maar wel aan een nieuwe game beginnen. Sony had daar blijkbaar geen problemen mee, want volgens Cage krijgt hij "volledige vrijheid, geen enkele beperking".
"Veel uitgevers zouden na het succes van Heavy Rain gezegd dat er een sequel moest zijn. Wij hebben dat gesprek nooit gehad met Sony. Men vroeg me zelfs wat er zou volgen en wat ik wou doen. Men vond het idee [van Beyond: Two Souls] zelfs geweldig." Volgens Cage vroeg Sony zelfs geen kleine aanpassingen aan het script, wat hij heel belangrijk vond, omdat "dit project enkel gemaakt kan worden in een omgeving van totale vrijheid."
"[Beyond: Two Souls] is echt een verhaal dat ik moet vertellen en Sony geeft me de kans om dat te doen en dat is behoorlijk uniek. Het is echt ongelooflijk om in deze industrie de kans te hebben om op deze manier te kunnen werken. Meestal is het zo dat je een indie-ontwikkelaar bent met beperkte middelen en vrijheid of je werkt aan een AAA-titel en je hebt de middelen, maar (bijna) geen vrijheid. Ik zit in de bizarre positie dat ik beide elementen heb."