Blacklist met "grotere campagne" dan Conviction
Splinter Cell: Conviction had eerst een compleet andere aanpak, vooraleer we er een hele tijd niks over hoorden en er plots een andere stijl naar boven kwam. Deze viel niet bij iedereen in goede aarde en Maxime Béland, creative director bij Splinter Cell: Blacklist, geeft nu wat uitleg over het ontwikkelproces van de vorige game.
Hij werd naar eigen zeggen erbij gehaald om het project te "redden". "Het ging niet goed. We pasten de richting aan en stoomden het spel in 2 jaar klaar. Conviction voelt dan ook zowel zoet als zuur aan voor me." Er kwam dan ook kritiek op de korte verhaallijn en dat de omvang van het spel nogal beperkt was. Dat zijn zaken die Blacklist zou moeten oplossen. Zo zal er een "veel grotere" campagne in zitten en krijgen we ook nog Spies vs Mercs en co-op. "Dit gaat het een enorme game maken," zegt Béland.
Toch is er ook hier al kritiek te horen op Blacklist, omdat de eerste beelden nogal actiegericht waren. Die werden opgevolgd door dezelfde beelden waarin een stealth-aanpak te zien was, om duidelijk te maken dat mensen de keuze zullen krijgen. Béland ziet dan ook 3 type spelers voor zich. De ene is de "ghost" die niet wil doden of niet opgemerkt wil worden. Daarnaast is er een "actie-tank-killer"-speler die het compleet tegenovergesteldedoet. In het midden zit dan een "panter"-type. "We bouwen het spel dan ook op met die 3 types in ons achterhoofd."
Sam Fisher speelt graag RISK