Molyneux: consolecyclus maakt ons lui
Peter Molyneux is met zijn nieuwe bedrijfje, 22 Cans, volop bezig om Curiosity te promoten. Het nieuwste spel van Peter Molyneux laat je inhakken op een kubus, tot die volledig weg is en er een "geheim" ontrafeld wordt. Veel meer is er niet aan, al kan je wel stellen dat het op zich enigszins origineel is. Nieuwe games en nieuwe franchises zijn tegenwoordig - zeker op consoles - moeilijk te vinden en dat ligt volgens Molyneux deels aan een inherente luiheid.
"We zijn zo gewoon geworden aan de consolecyclus en dus zijn we eigenlijk lui geworden. Het gaat niet om een franchise afwerken, maar om het opstarten. Twee jaar geleden stapten ontwikkelaars naar uitgevers en zeiden ze dat een bepaald iets wilden doen. Uitgevers zeiden dan dat het al te laat was in de consolegeneratie. Dat hoorde ik al 4 jaar geleden, echt belachelijk," klaagt Molyneux. Hij snapt op zich de houding wel, maar met de komst van de iPad ziet hij echter nog een ander probleem.
"Wie had gedacht dat Sony derde zou zijn in de consolerace? De PS2 was een monster, 100 miljoen consoles. Niemand wil wedden [op wie gaat winnen], behalve de consolemakers zelf, en dat moet stoppen. Bij de iPad is de hardwaresprong er elke 6 maanden. Niet elke 6 jaar, maar elke 6 maanden. Als we niet opletten - en die kans zit erin - is de volgende generatie consoles (in zowat 14 maanden) al verouderd tegenover de [nieuwe iPad]. Dat is gewoon geschift. Zes maanden later zal die dan weer nog krachtiger zijn."