"Consoles zijn barrière voor creativiteit"
Tegenwoordig zijn er steeds meer en meer platformen waarop ontwikkelaars hun ding kunnen doen en dus zijn er ook instrumenten nodig om die ontwikkelaars sneller vooruit te helpen. Zo kan je de Unreal Engine of de CryEngine opvragen als licentie, maar ook Unity en GameMaker zijn daarvoor opties. Die laatste is van YoYo Games en de CEO van dat bedrijf ziet een sombere toekomst voor de consoles.
"Consoles zullen van mainstream naar niche verschuiven de komende jaren. Ze zijn een barrière voor creativiteit geworden, met massale ontwikkelkosten en archaïsche, gesloten ecosystemen. We zullen andere instrumenten de consolemarkt geven en we laten anderen een steeds zwakkere kans nastreven," zegt Sandy Duncan. Met GameMaker hoopt hij dan ook meer mensen te overtuigen om ermee producten en games te maken. Die kunnen met 1 gelijkvormige code namelijk snel worden overgezet naar Steam, HTML5, Facebook, Android, iOS, Windows en OS X. Mogen Sony, Microsoft en Nintendo het binnenkort vergeten?