Omgevingen in Crysis 3 "liggen tussen 2 vorige games"
In Crysis 1 en Crysis 2 heb je heel andere omgevingen om je in voort te bewegen en zelf erkent Crytek wel dat het om 2 extremen gaat, met "elk hun eigen voor- en nadelen". Toch wil men in Crysis 3 het weer wat anders aanpakken, door te leren uit wat de 2 voorgaande games te bieden hadden.
"Ik denk nog steeds dat de opmerkingen over lineair gedoe (in Crysis 2) meer met de visuele zaken te maken hadden doordat het zich in een afgesloten wereldje in New York afspeelde. Er was nog wel vrijheid tot op een bepaalde hoogte, maar die werd anders weergegeven", zei Michael Read (producer). "[In Crysis 3] hebben we een mooie middenweg tussen beide games, waarbij de spelers uitdagingen op dynamische manieren kan aanpakken, terwijl hij nog steeds gefocust blijft op de einddoelen. De mogelijkheid om die actiedelen op verschillende manieren te spelen, bracht veel bij."
De omgevingen worden aangeduid als 1 van de grootste veranderingen en daarbij werden lessen getrokken uit de vorige games. "De mengeling tussen stedelijke, oerwoudgerichte en open ruimtes versterken de [Crysis 3-]ervaring."