Blacklist-director: "aaa-games worden de toekomst"
Als er een bepaald budget aan een titel wordt gegeven (en men er ook bepaalde verwachtingen van heeft), dan spreekt men al snel van AAA-titels. De ene spreekt zelfs al van AAAA-titels, terwijl de director van Splinter Cell: Blacklist nu spreekt over aaa-titels. Met kleine letters dus.
"De hele markt verschuift nu qua prioriteiten, weg van de dominantie van graphics, contentcreatie en productiewaarden, naar systemische diepte. Deze trend gaat ontwikkelaars met de voeten op de grond zetten, ontwikkelaars die met gekende franchises werken met vele sequels. Het gaat dan weer de kleinere ontwikkelaars ten strijde doen trekken", laat Patrick Redding (director bij Splinter Cell: Blacklist).
Daaruit zou voortvloeien dat ontwikkelaars - door de stijgende ontwikkelkosten en de spelersvraag - zich op systemisch design en games met open eindes moeten richten, waarbij ze de controle moeten afgeven en waarbij ze moeten beseffen dat bijkomende middelen niet altijd de oplossing zijn voor designzaken. Zo acht Redding asynchrone multiplayer heel erg belangrijk voor aaa-games, net zoals de ware betekenis van het spel pas naar boven zal drijven eenmaal de spelers het spel ervaren en er zelf mee aan de slag gaan om hun eigen doelen en verhalen te vertellen. Het ziet er dus naar uit dat Redding hiermee deels insinueert dat de speler meer vrijgelaten moet worden in een game, om zo zelf zaken te kunnen creëren en ontdekken, zoals bij Minecraft.