Epic: Ontwikkelkosten verdubbeld bij volgende generatie
Terwijl Ubisoft onlangs zei dat het niet dacht dat de ontwikkelkosten hoger zouden liggen bij de volgende consolegeneratie, ziet Epic Games het duidelijk anders. Tim Sweeney, chief technology officer, verwacht immers dat de kosten zowat verdubbeld zullen worden, in vergelijking met de ontwikkelkosten aan het begin van deze generatie.
Daarmee is hij niet eens zo ontevreden, want zelf had hij het zelfs op 5 keer meer gerekend, gebaseerd op de kost van de Samaritan tech demo. Op basis van die berekeningen is Epic meer tijd beginnen steken in de tools om games te maken, zodat die vlotter bruikbaar waren en zo de ontwikkelkosten wat konden drukken. Sowieso houdt Epic ook rekening met het feit dat het publiek nu op veel meer verschillende toestellen zit (console, pc, smartphone, tablets, ...) en het feit dat free-to-play in opkomst is.
"Free-to-play wordt steeds onvermijdelijker. Als een speler een AAA-game als free-to-play kan spelen en daarnaast ook een game kan gaan kopen in de winkel voor 60 dollar, dan gaan free-to-play zeer waarschijnlijk winnen. We moeten deze trend dus in ons achterhoofd houden en games beginnen bouwen die met microtransacties werken en die piraterijvrij zijn."