THQ verduidelijkt "verschrikkelijke, trage CPU"-opmerking
Gisteren liet de chief technical officer van 4A Games, de makers van Metro: Last Light, niet meteen een laaiend enthousiaste quote achter over de CPU van de Wii U. Hij omschreef die als "verschrikkelijk" en "traag". Die uitspraak wordt nu meer gekaderd en genuanceerd door Huw Beynon, THQ-vertegenwoordiger voor 4A Games.
"Het is een zeer CPU-intensief spel. Dat de CPU van de Wii U niet zo snel is als die van andere consoles, is ondertussen al door genoeg bronnen zo bevestigd, waaronder Digital Foundry. Veel ontwikkelaars hebben daar manieren voor gevonden, dankzij andere interessante onderdelen van het platform." Hij vindt het vooral frustrerend dat er geen ruimte wordt gelaten in de verslaggeving over de uitspraak om te zeggen dat dat ene onderdeel van de Wii U misschien niet zo goed geschikt is voor de manier waarop 4A Games zijn games bouwt en zijn engine laat lopen.
"We zouden Metro waarschijnlijk zelfs op een iPad kunnen laten lopen als we wilden, of op eender welk item. Net zoals je op sommige plaatsen ook compromissen moet maken tussen de pc-versie en de consoleversies, streven we ernaar om de best mogelijke performantie uit eender welk platform te halen.[...] Ik begrijp wel dat de Wii U momenteel een belangrijk punt is in de media en dat bepaalde onderwerpen veel aandacht zullen genereren als ze op een bepaalde manier worden voorgesteld."