World of Goo-maker: "Bij EA ben je een instrument, geen creatieveling"
Niet iedereen presteert even goed als hij of zij in een groot bedrijf zit. Sommigen hebben iets meer ruimte nodig om hun creativiteit te kunnen uiten en dat lijkt ook het geval te zijn bij Ron Carmel, de maker van World of Goo. Hij heeft namelijk ook geruime tijd voor EA gewerkt, bij EA Pogo, maar kon daar toch niet echt gedijen.
"Pogo was leuk, omdat het afgeschermd was van de gebruikelijke EA-cultuur. Vele van de "levenskwaliteit"-situaties kwamen niet voor bij Pogo. Ik weet niet hoe het in zo'n luchtbel is kunnen blijven zitten. De reden waarom ik EA verliet, was omdat het echt een machine was. De designer of producer kwam met een document aandraven, letterlijk 50 pagina's dik en dat moest worden omgevormd. Ik kon het zelf misschien nog een percentje of 2 manipuleren, maar ik voelde me meer als een fabriekswerker dan als een creatieveling. Ik had het gevoel dat ik veel kon bijdragen tot het creatief proces [, maar dat was niet zo]. [...] Bij een groot bedrijf is het onvermijdelijk dat je een gespecialiseerd instrument wordt. Zo wordt het werk namelijk verdeeld. Het is het tegenovergestelde als je iets onafhankelijks gaat doen met een klein team."