Planetside 2: "gratis spelers net zo belangrijk als betalende spelers"
Een free-to-play game is tegenwoordig nooit echt voor de volle 100% free-to-play, in die zin dat er vaak op zijn minst de mogelijkheid is om extraatjes aan te schaffen in ruil voor een klein of minder klein bedrag. Op die manier krijg je vaak een groep betalende en een groep niet betalende spelers, waardoor ontwikkelaars zich misschien wel eens de vraag zouden kunnen stellen voor wie ze de game precies maken. Ook bij Planetside 2 heb je betalende en gratis spelers, maar volgens John Smedley, baas van Sony Online Entertainment, zijn beide groepen even belangrijk.
"Zoals wij het zien, maakt de 90% spelers die niet betaalt de game leuk voor de 10% die dat wel doet. We bekijken het in de zin van hoeveel mensen de game spelen, en niet in de zin van hoeveel mensen betalen. De spelers zijn content voor elkaar, dus de gratis spelers zijn net zo belangrijk als degene die betalen. |
Volgens Smedley is free-to-play trouwens een model dat nog enige tijd zal bestaan, waarbij telkens een gratis en een premium versie van een game wordt aangeboden. Dit is volgens hem "de meest democratische manier om games te maken", omdat spelers de game gewoon kunnen uitproberen en weer verlaten wanneer ze het maar niks vinden, zonder er iets voor betaald te hebben. Vinden ze het wel leuk, dan kunnen ze blijven spelen en eventueel voor premium features opteren.