Schrijver Far Cry 3 vindt dat verhaal verkeerd begrepen wordt
Wie Far Cry 3 speelt, zal misschien meer aandacht hebben voor de vrijheid die je krijgt om vijanden creatief af te slachten dan voor het verhaal, maar desondanks wordt hier en daar scherpe kritiek geuit op de manier waarop het verhaal in elkaar steekt. Het zou namelijk een sterk cliché vormen, in die zin dat het draait om een blanke held die binnentreedt in een wereld van wilde, anderskleurige en minderwaardige stammen. Kortom: de echo van een koloniaal tijdperk zou net iets te hard weerklinken in Far Cry 3.
Jeffrey Yohalem, schrijver van Far Cry 3, heeft nu gereageerd op die kritiek. Hij erkent dat er met stereotypes gespeeld wordt, maar wie daar kritiek op uit, heeft het verhaal volgens hem niet begrepen. Volgens Yohalem was het namelijk de bedoeling om te overdrijven en op die manier bloot te leggen wat veel games subtiel doen, namelijk dat cliché van de relatie tussen blanken en anderskleurigen neerzetten. Daarvoor verwijst hij onder meer naar games als Grand Theft Auto en Assassin's Creed.
Volgens Yohalem is het dus de bedoeling om dergelijke stereotypes bloot te leggen net door ze in een game als Far Cry 3 te overdrijven, maar wie de game uitspeelt zal volgens Yohalem al een veel beter begrip hebben van wat de echte boodschap van de game is. Hij wijst er voorts ook op dat het verhaal van Far Cry 3 nu eenmaal aanleiding geeft tot dergelijke discussies, omdat het nu eenmaal draait rond een jongen uit Hollywood die op een tropisch eiland terecht komt.