Tim Schafer: "Kickstarter leerde me openheid"
Vaak proberen uitgevers en ontwikkelaars hun titel zo geheim mogelijk te houden om er vervolgens mee uit te pakken en zo meteen een hele golf aan hype te creëren. Via Kickstarter is zoiets veel moeilijker omdat het publiek er veel korter op zit en je dus veel meer moet meedelen om ook steun te vergaren. Dat vindt Tim Schafer, 1 van de creatieve breinen bij Double Fine, eigenlijk niet zo erg.
"Kickstarter zorgde ervoor dat ik niet bang was om open te zijn. Ik ben begonnen bij LucasArts, het meest gesloten bedrijf van allemaal. [...] LucasArts houdt veel achter gesloten doren omdat er zoveel waanzinnige Star Wars-fans zijn. Bij spelontwikkeling wordt alles dan ook geheimgehouden tot het klaar en afgewerkt is. Kickstarter en de documentaire errond die we nu aan het maken zijn, heeft me geleerd dat er niks is om bang van te zijn. Je toont gewoon zaken, of het nu wel of niet in het spel zit. Het maakt niet uit, want mensen reageren erop en gaan sneler aan je kant staan. De angst is dat het perfect moet zijn om te tonen, omdat ze anders geflipt zullen reageren. Het punt is dat ze zich net meer betrokken voelen, alsof ze een deel van het ontwikkelteam zijn."