Update - Microsoft zet XNA-platform voor indie games stop
Update
Ondertussen heeft Microsoft bevestigd dat XNA inderdaad niet meer ondersteund zal worden. "XNA Game Studio blijft een toolset voor games op Xbox 360, Windows en Windows Phone. Veel ontwikkelaars hebben financieel succes gehad met Xbox Live Indie Games dankzij XNA. Er zijn echter geen plannen voor toekomstige versies van XNA-producten."
Niet iedereen is even blij met deze beslissing. Zo is Dominique Louis, van MonoGame, bijzonder verbitted. "Microsoft heeft eigenlijk bij 1 van de meest veelbelovende API's van het moment 10.000 ontwikkelaars de rug toegekeerd.
Origineel - Zet Microsoft XNA-platform voor indie games stop?
Om indie ontwikkelaars aan te trekken ontwikkelde Microsoft XNA, een ontwikkelingsomgeving waar het voor kleine studio's makkelijk was om games in elkaar te steken. Bastion bijvoorbeeld werd met behulp van XNA ontwikkeld en verscheen zo als eerste op de Xbox 360. Een gelekte mail doet nu evenwel vermoeden dat Microsoft de XNA-service zal stopzetten, maar waarom is niet geheel duidelijk.
Het zou kunnen dat Microsoft XNA gewoon laat vallen en verder wil met bestaande technologieën voor de ontwikkeling van games, maar het zou ook kunnen dat Microsoft wil overschakelen naar een nieuw platform dat voor indie ontwikkelaars even makkelijk of zelfs nog makkelijker is om mee te ontwikkelen. De toekomst zal het dus moeten uitwijzen, maar indien XNA gewoon verdwijnt zonder iets in de plaats te stellen, zou de indie community van Xbox wel eens snel kunnen verdwijnen.