Technische specificaties PS4 uit de doeken gedaan
Aan het begin van de PlayStation Meeting nam Mike Cerny, lead system architect van de PS4, het woord om wat meer te vertellen over de technische structuur van de console, waarbij vooral aandacht werd besteed aan het "waarom" van bepaalde keuzes.
Cerny vertelde dat Sony erg trots is op haar Cell-architectuur van de PS3, maar dat die structuur nogal ingewikkeld bleek voor ontwikkelaars om mee om te gaan. De Cell-architectuur op zich werd dan ook beschouwd als een obstakel dat men uit de weg wilde ruimen. Het resultaat is dan ook dat de PS4 pc-achtiger is om voor te ontwikkelen, zodat ontwikkelaars er veel makkelijker mee overweg kunnen.
De PS4 heeft een x86-64 AMD "Jaguar" CPU met 8 cores en de AMD GPU is goed voor 1,84 teraflops. Verder bevat het systeem 8GB GDDR5-geheugen, wat volgens Cerny heel wat voordelen met zich meebrengt. Zo kunnen heel wat zaken op de achtergrond gebeuren terwijl je een game aan het spelen bent. Concreet is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je een game al kan beginnen spelen terwijl je die game op de achtergrond eigenlijk nog verder aan het downloaden bent. Ook kan je de console haast compleet uitschakelen (inclusief het uitschakelen van de stroomvoorziening), maar dankzij het RAM-geheugen weet je console bij het opnieuw starten nog perfect waar je precies zat in een game, zodat je meteen weer kan verder spelen.