Britse regulator onderzoekt free-to-play games
Free-to-play games, vaak volgepropt met microtransacties die om de tien seconden eens voorbij vliegen op het scherm, lijken de laatste paar jaar schering en inslag te zijn. Niet onlogisch natuurlijk aangezien ze uitgevers aardig wat centjes opleveren terwijl de productie ervan veelal minder financiële inspanningen vraagt dan traditionele AAA-games. Dat neemt echter niet weg dat heel wat mensen zich ergeren aan de spelletjes, niet in het minst ouders, wiens kleine kinderen niet altijd goed overweg kunnen met microtransacties. Eind februari nog verscheen het verhaal van een 5-jarige die 2000 euro verspeeld had aan een "gratis" iPad-game. Door de aanhoudende klachten is het Britse Office of Fair Trading nu een onderzoek gestart.
Het OFT heeft enkele uitgevers aangesproken om meer informatie te verkrijgen over de marketing van free-to-play games naar kinderen toe, maar het kon niet zeggen welke uitgevers aangesproken zijn. De Britse regulator onderzoekt concreet of de free-to-play games "misleidend, commercieel agressief of op een andere manier oneerlijk" zijn. Ook wordt gekeken of kinderen rechtstreeks aangespoord worden om zaken aan te kopen, bijvoorbeeld met meldingen als "Koop nu!".
Indien bedenkelijke praktijken richting kinderen vastgesteld worden, zou dit een inbreuk kunnen zijn op basis van het onderdeel Consumer Protection van de Unfair Trading Regulations Act van 2008. Uitgevers zullen dan in eerste instantie aangespoord worden de onwettige elementen uit hun games te verwijderen, maar ook andere maatregelen zijn mogelijk. Zo zouden free-to-play games bijvoorbeeld enkel toegestaan kunnen worden voor volwassenen.
Het OFT gaf te kennen dat het in-game aankopen niet per se wil verbieden, maar dat het vooral kinderen en hun ouders wil vrijwaren van oneerlijke druk. Omdat dit alles ook een kwestie is buiten de grenzen van het Verenigd Koninkrijk heeft het OFT hierover ook contacten met internationale controleorganen.