Geen War Thunder op Xbox One door onduidelijk beleid
Op Gamescom is War Thunder voor PS4 voorgesteld, wat meteen ook de enige console is waar de game op zal verschijnen. De reden daarvoor ligt vrij voor de hand, namelijk het onduidelijke beleid van Microsoft. Ontwikkelaars Anton Yudintsev and Kiril Yudsintsev vertelden tijdens een interview dat Microsoft nog te veel praat in plaats van concreet actie te ondernemen, en dat het nog niet duidelijk is hoe het nu precies zit met free-to-play games en zelfpublicatie op de Xbox One.
Ook het feit dat Microsoft geen cross-platform gameplay toelaat is een doorn in het oog van Gaijin Entertainment. Sony laat dit wel toe en ook simultane updates van de PS4- en pc-versie zijn mogelijk, wat een groot voordeel is. Bovendien is de PS4 een erg krachtig toestel met een architectuur die veel weg heeft van een pc, wat ontwikkelen makkelijk maakt. De ontwikkelaars maakten wel duidelijk dat de kracht van de PS4 of Xbox One op zich niets te maken heeft met de beslissing om de Xbox One links te laten liggen, maar desondanks kon toch even gemeld worden dat de PS4 krachtiger is. de GPU zou blijkbaar 40% krachtiger zijn en DDR5 is 50% sterker dan DDR3. Wel gaf men toe dat het allemaal uiteindelijk afhangt van wat je precies wil doen met de console, want ook de Xbox One zou zo zijn voordelen hebben tegenover de PS4.