Crytek is lovend over Xbox One-mogelijkheden
Met Ryse: Son of Rome heeft Crytek zijn eerste Xbox One-game afgeleverd en de kracht van de Xbox One, zeker ten opzichte van het oorspronkelijke ontwikkelplatform (Xbox 360), heeft de titel vooruit gestuwd. "Een van de belangrijkste zaken van de Xbox One is de verwerkingskracht. De hoeveelheid RAM die we konden gebruiken, hielp ons vooruit", zei PJ Esteves (design director).
Zo kon men de NPC's dezelfde uitstraling geven als de hoofdpersonages en kon de "AI veel meer emotie uitdrukken dan in andere games". "De Xbox One gaf ons AI die echt net menselijk aanvoelt. Je kan pijn zien als je mensen in flarden snijdt of je ziet verrassing. Het is altijd hard werken, maar de Xbox One liet ons meer emotie in Ryse steken." Hij geeft ook aan dat er zowat een weekje nodig was om van Xbox 360 naar Xbox One over te schakelen en het spel al werkend te krijgen op de nieuwe console, vooraleer men tal van andere zaken begon aan te passen en te verbeteren. "CryEngine en Xbox One hebben ons toegelaten om van Ryse de knapste van het lanceringsfeest te maken."