Nieuwe headset wil frustratie bij gamers verhelpen
Games spelen is leuk, heel leuk, maar af en toe wordt het ook frustrerend, omdat het plots erg moeilijk is, omdat de controls niet werken, omdat teamgenoten niet echt iets bijdragen, etc. Zulke momenten leiden dan wel eens tot een uitbarsting van "rage", die dan weer kan resulteren in een kapotte controller of iets dergelijks. Om prikkelbare gamers te helpen niet meer in rage uit te barsten, heeft visual designer Samuel Matson een nieuwe headset ontworpen.
De headset in kwestie, genaamd Immersion, maakt gebruik van biometrische data van de speler, zoals zijn of haar hartslag, om vervolgens de omstandigheden in de game daarop af te stemmen. Wanneer de data er bijvoorbeeld op wijst dat een gamer gefrustreerd begint te geraken, dan kan de moeilijkheidsgraad wat omlaag geschroefd worden.
Of er ook werkelijk iets in huis gaat komen van de headset, is natuurlijk nog maar de vraag. Dat biometrische gegevens in de toekomst vaker gebruikt gaan worden voor games, dat is niet zo verrassend, maar of het ook op deze manier zal gebeuren, dat is een andere vraag. Het lijkt vooralsnog enkel nuttig voor singleplayer games, en dan nog is het de vraag of het wel wenselijk is dat een game zich automatisch gaat aanpassen wanneer de gamer gefrustreerd geraakt. Ook valt nog af te wachten of biometrische data voldoende zijn om de correcte emotionele toestand van de gamer weer te geven.