Nintendo-werknemer ontslagen na optreden in podcast
Chris Pranger, die bij Nintendo of America werkte als Treehouse-presentator, is zijn job kwijt. Nintendo heeft hem ontslagen nadat hij tijdens een podcast iets te openlijk sprak over hoe Nintendo de localisatie van games aanpakt. Ook deed hij uitlatingen over fans die Nintendo vermoedelijk niet wist te waarderen.
De podcast (van Part Time Gamers) dateert van 3 augustus en tijdens het gesprek heeft Pranger het dus over hoe fans steeds vragen om bepaalde games ook in hun regio uit te brengen. Daarbij immiteerde Pranger de fans door een typisch gamer/nerd stemmetje te gebruiken. "Why do you hate money? Why do you hate money, Nintendo?" is wat de fans volgens Pranger steeds blijven herhalen, waarna hij ook antwoord gaf op die vraag.
Chris Pranger (rechts)

Volgens Pranger houden ze bij Nintendo wel degelijk van geld, en dat is ook de reden waarom sommige games in Japan blijven en niet in de VS of Europa gelanceerd worden. Volgens Pranger lopen fans vaak te zwaaien met petities die moeten aantonen hoeveel mensen in het Westen interesse hebben in een game, maar de fans beseffen volgens Pranger vaak niet dat die groep geïnteresseerden uiteindelijk nog steeds veel te klein is om Nintendo het risico te laten nemen om een bepaalde game ook in het Westen uit te brengen.
Concreet werd hier verwezen naar Captain Rainbow, een Wii-game die enkel in Japan verscheen maar die hier in het Westen ook wel wat fans heeft, zij het dus te weinig fans om een localisatie rendabel te maken voor Nintendo. Het is dus niet dat Nintendo niet van geld houdt, zoals fans suggereren, maar het is net omdat Nintendo wel van geld houdt dat bepaalde games nu eenmaal beter in Japan blijven.
Pranger haalde echter ook een ander voorbeeld aan: Xenoblade Chronicles, een Wii-game waar inmiddels ook een 3DS- en Wii U-remake van zijn verschenen. Die game zou aanvankelijk ook in Japan blijven, maar heel wat Westerse gamers lieten hun interesse blijken en uiteindelijk besliste Nintendo of Europe om de kosten van de localisatie op zich te nemen. Xenoblade Chronicles is een grote game waar heel wat voice acting bij komt kijken, en een vertaling daarvan brengt dus ook heel wat kosten met zich mee. In het Westen zijn er onvoldoende fans om die kosten van de localisatie helemaal te recupereren, maar Nintendo of Europe had dus besloten om die kosten op zich te nemen en een verlies te slikken in ruil voor een hoop blije fans. Aangezien de game dan toch vertaald werd, kon die meteen ook in de VS uitgebracht worden, hetgeen Pranger omschrijft als een "gelukje" dankzij Nintendo of Europe.
Hoewel er vermoedelijk veel waarheid schuilt in wat Pranger zegt, heeft het dus toch zijn job gekost bij Nintendo, vermoedelijk omdat hij in zijn positie eigenlijk niet over dergelijke zaken hoort te praten. Nintendo zou de zaken in kwestie vermoedelijk nooit zo verwoorden, en dat Pranger dat wel doet en bij Nintendo werkt, doet het uitschijnen alsof hij Nintendo op dat moment ook vertegenwoordigt, en in dat opzicht had hij misschien wel beter moeten weten. Ook de manier waarop hij fans nabootste alsof het zagende nerds zonder veel verstand van zaken zijn werd vermoedelijk niet gesmaakt door Nintendo, dat overigens niet echt op de kwestie reageert. "We hebben hierover niets te zeggen," klinkt het, "buiten Chris het beste te wensen bij zijn toekomstige ondernemingen."