Indie Game Awards trekken prijzen Clair Obscur: Expedition 33 in
De Indie Game Awards hebben twee eerder toegekende prijzen aan Clair Obscur: Expedition 33 ingetrokken. Niet vanwege de discussie over wat wel of geen ‘indie’ is, maar omdat er tóch generatieve AI is gebruikt tijdens de ontwikkeling van de game.
Bij de inzending had een vertegenwoordiger van Sandfall Interactive verklaard dat er geen generatieve AI was gebruikt. Op de dag van de uitreiking bevestigde de studio echter alsnog dat er AI-gegenereerde art in productie is ingezet. Dat is in strijd met de regels van de Indie Game Awards, die een harde lijn hanteren tegen het gebruik van generatieve AI.
Hoewel de organisatie benadrukt dat de betreffende assets inmiddels uit de game zijn verwijderd en dat Clair Obscur: Expedition 33 een uitstekende game blijft, is besloten de prijzen officieel terug te trekken. Het gaat om Debut Game en Game of the Year.
De prijzen worden nu doorgeschoven naar de nummers twee in beide categorieën. Sorry We’re Closed krijgt alsnog de award voor Debut Game, terwijl Blue Prince is uitgeroepen tot Game of the Year. De bijbehorende acceptatie speeches worden begin volgend jaar gedeeld.
Welke specifieke AI-assets tot de diskwalificatie hebben geleid, is niet officieel bekendgemaakt. Fans denken enkele voorbeelden te hebben gevonden, maar volgens de ontwikkelaar zijn deze inmiddels gepatcht.
Was te denken dat AAA eender welke reden, hoe vaag ook ging gebruiken om Sandfall in diskrediet te willen brengen. Iemand heeft een artikel uit april opgeduikeld en dat wijd en zijd verspreid als "GOTY is een AI-game". FYI Blue Prince heeft ook ergens in zijn proces AI gebruikt; zoals letterlijk iedereen. Nu willen ze doen alsof dat één developer ergens in de afgelopen 6 jaar een vraag ergens aan chatgpt heeft gesteld, gelijkstaat aan "ah dan ist gelijk Codex Mortis", gewoon om die award te kunnen intrekken. Da's laag, zelfs voor hen.
https://steamcommunity.com/app/1903340/discussions/0/687492779657412752/
Following the publication of this article [linked below], Sandfall Interactive wishes to provide the following clarifications.
The studio states that it was in contact with El País on April 25 - three months prior to this publication. During these exchanges, Sandfall Interactive indicated that it had used a limited number of pre-existing assets, notably 3D assets sourced from the Unreal Engine Marketplace. None of these assets were created using artificial intelligence. Sandfall Interactive further clarifies that there are no generative Al-created assets in the game. When the first Al tools became available in 2022, some members of the team briefly experimented with them to generate temporary placeholder textures. Upon release, instances of a placeholder texture were removed within 5 days to be replaced with the correct textures that had always been intended for release, but were missed during the Quality Assurance process.
Geplaatst op 2025-12-22 11:44:00, bewerkt op 2025-12-22 11:56:42
🍿
Geplaatst op 2025-12-22 13:06:13
KEKW
For those who come after us (without using AI).
Geplaatst op 2025-12-22 13:11:20, bewerkt op 2025-12-22 13:12:19