Machinima schuldig aan misleidende Xbox One reclame
Begin 2014 was er heel wat ophef over een dubieus promotieplan voor de Xbox One via YouTube. Kort gezegd kwam het erop neer dat het YouTube netwerk Machinima YouTubers extra zou betalen in ruil voor video's die positief waren over de Xbox One, de op dat moment nieuw gelanceerde console van Microsoft. Dat ze voor die content goed betaald werden, mochten ze echter niet zeggen, en dus zit je met een klassiek geval van misleidende reclame. Sommige YouTubers werden er trouwens erg goed voor betaald ook. Adam Dahlberg kreeg bijvoorbeeld 15.000 dollar voor twee video's en Tom Cassell kreeg zelfs 30.000 dollar voor twee reviews.
Destijds werd door de Amerikaanse Federal Trade Commission een onderzoek gestart en dat heeft nu tot een overeenkomst met Machinima geleid. Machina lijkt geen boete te moeten betalen, maar wordt dus wel schuldig bevonden aan het verspreiden van misleidende reclame omdat de deelnemende YouTubers hun kijkers op geen enkele manier informeerden over het feit dat ze betaald werden in ruil voor het brengen van positieve content over de Xbox One.
Wel is het zo dat er maatregelen getroffen zouden zijn om te voorkomen dat Machinima nog eens een dergelijke fout maakt. Zo moet het netwerk de komende vijf jaar ook de nodige documentatie bijhouden om op elk moment te kunnen aantonen dat het handelt in overeenstemming met de regels wat reclame betreft. Microsoft, dat ook betrokken was bij de campagne als opdrachtgever, wordt in de schikking buiten schot gelaten.
