Componist O'Donnell vs. Bungie: geen mooi plaatje
In april 2014 werd Marty O'Donnell, componist van Halo en Destiny, naar eigen zeggen zonder reden ontslagen, wat vorige maand leidde tot een rechtszaak tegen Bungie. O'Donnell zou namelijk nog wat geld te goed hebben gehad van Bungie, hetgeen door Bungie zelf ontkend werd. Uiteindelijk werd door beide partijen een overeenkomst bereikt, waarna wel nog een rechtszaak werd uitgevochten omtrent aandelen. O'Donnell meende namelijk recht te hebben op aandelen, terwijl men daar bij Bungie anders over dacht. Een rechter had al eens een uitspraak in het voordeel van O'Donnell gedaan, maar uiteraard ging Bungie in beroep en zo werd de hele zaak gerokken.
Nu is een definitieve uitspraak gedaan en die bevestigt dat O'Donnell inderdaad recht heeft op zijn aandelen, waardoor hij dus effectief een deel van Bungie bezit, hetgeen hem vermoedelijk ook een hoop centjes oplevert, gezien het succes van Destiny. Interessanter echter zijn de rechtszaakdocumenten die nu zijn vrijgegeven. Die schetsen namelijk de gang van zaken tussen O'Donnell, Bungie en Activision, de uitgever van Destiny. Een mooi verhaal is het niet meteen.
Samengevat komt het hierop neer: Bungie was zich aan het voorbereiden om Destiny tijdens E3 2013 voor het eerst te tonen aan een groot publiek. Normaal zou de muziek van O'Donnell in de trailer gebruikt worden, maar Activision besloot de planning van de trailer in eigen handen te nemen en andere muziek te gebruiken, iets waar O'Donnell niet mee kon lachen. Bungie stuurde Activision een "vetobrief", maar die werd door Activision naast zich neergelegd. Het resultaat is een boze O'Donnell, die vindt dat Activision de artistieke integriteit van Bungie aantast. Tijdens E3 benadrukte O'Donnell via Twitter dan ook dat Activision en niet Bungie de muziek had gekozen. Hij zou ook werknemers van Bungie hebben bedreigd en persvoorstellingen hebben onderbreken in de hoop dat de trailer niet getoond zou worden met de in zijn ogen verkeerde muziek.
Sindsdien ging het snel bergafwaarts met de sfeer tussen O'Donnell en de rest van Bungie. Zo zei O'Donnell dat het niet mogelijk was om de muziek voor de game af te werken todat de game effectief speelbaar was en geen bugs meer had. Desondanks zou hij wel blijven verder werken. Andere leden van het team klaagden dat O'Donnell niet presteerde zoals verwacht en dat zijn aanwezigheid de productie van de muziek eigenlijk geen deugd deed.
Er zat dus een stevig haar in de boter tussen O'Donnell, Bungie en Activision, hetgeen vermoedelijk de reden voor zijn "ontslag zonder reden" is. Het treuzelen van O'Donnell betreffende de audio in combinatie met substantiƫle veranderingen aan het verhaal waren ook de reden voor het uitstel van Destiny, dat normaal in 2013 zou verschijnen maar in plaats daarvan naar eind 2014 werd verschoven.