Sony ontgrendelt extra PS4-kracht voor ontwikkelaars
Het ziet er naar uit dat ontwikkelaars voor hun PS4-games iets meer rekenkracht krijgen om mee te werken. Sony ontgrendelt namelijk een 7de processor core van de PS4 voor developers. Het is een gelijkaardige zet als wat Microsoft eerder al deed om de technische kloof met de PS4 te verkleinen, maar door deze zet van Sony zal de PS4 vermoedelijk weer wat kunnen uitlopen, al is het natuurlijk nog steeds aan de ontwikkelaars zelf om er het beste van te maken.
Zowel de PS4 als de Xbox One gebruiken een 8-core processor van AMD, maar twee van die cores werden telkens standaard gereserveerd voor achtergrondprocesson van de console zelf. Denk daarbij aan de user interface, voice commands, share-functionaliteit en meer. Toen voor de Xbox One de 7de core ontgrendeld werd (samen met nog wat extra GPU-kracht), betekende dit dat ontwikkelaars, als ze er gebruik van wilden maken, andere functionaliteit, zoals voice commands en Kinect, moesten opgeven. Het is niet duidelijk of dergelijke offers ook bij PS4 gemaakt zullen moeten worden.
De impact van deze extra core voor de ontwikkeling van games zal vermoedelijk nog niet meteen zichtbaar zijn, aangezien men er nu pas mee aan de slag kan. De vraag is ook in hoeverre een extra core een wezenlijk verschil zal kunnen maken, aangezien er andere factoren meespelen ook. Het is ook niet ondenkbaar dat de extra rekenkracht gebruikt zal worden, of zelfs nodig zal zijn, om PlayStation VR naar behoren of optimaler te laten functioneren, al voorziet Sony daarvoor zelf nog een aparte Processing Unit.