"PS5 en next-gen Xbox komen met camera's"
Update: Microsoft heeft laten weten dat de berichtgeving foutief is en dat de next-gen Xbox dus niet met camera zou komen.
Er lijkt weer wat info omtrent de next-gen PlayStation en Xbox naar buiten te zijn gekomen. Natuurlijk duiken er elke dag wel geruchten en lekken op, maar vaak zijn die niet echt betrouwbaar en dus niet de moeite om over te berichten. In dit geval ligt het iets anders, want de bron die het nieuws meldde tegenover website Gizmodo had eerder ook al foto's doorgestuurd van de PS5 dev kit, nog voor die openlijk ontdekt werd. Dat geeft de bron in kwestie enige credibiliteit.
De bron zegt voor een ontwikkelaar te werken die toegang heeft tot de dev kits van zowel de PS5 als Xbox Scarlett, zoals de nieuwe Xbox voorlopig genoemd wordt. De bron meldt dat beide next-gen consoles een camera zullen bevatten. Dit met het oog op een doorgedreven ondersteuning van livestreaming. Waar de camera van de PS5 "oude technologie" gebruikt, zou die van de next-gen Xbox indrukwekkender voor de dag komen, met 4K-mogelijkheden en een latency van slechts twee frames. De Camera van Xbox Scarlett zou zelfs zo goed zijn dat het mogelijk is om een filter te voorzien die het beeld aanpast op basis van de in-game belichting.
Verder liet de bron weten dat beide next-gen consoles ray-tracing zullen ondersteunen, maar dat ze daar elk op een andere manier mee omgaan. Veel meer info kwam hieromtrent niet naar buiten, maar het is wel interessant aangezien beide next-gen consoles over (custom) AMD-hardware beschikken.
Tot slot werd nog gemeld dat de komende generatie consoles wat rekenkracht de grootste sprong tot nu toe tussen generaties met zich meebrengt, maar op zich is dat niet zo heel verwonderlijk gezien de technische ontwikkelingen.
Weer iets meer info over de next-gen consoles van Sony en Microsoft dus, al is het wel belangrijk om een snuifje zout bij de hand te houden en bovendien te beseffen dat niet alles uit dev kits ook in het finale product belandt.
De next-gen consoles worden eind 2020 verwacht.
Volgens een snelle Google, zijn er 2.2 miljoen accounts op Twitch die ooit gestreamd hebben. Volgens Wikipedia zijn er 140 miljoen PS4's & Xbones verkocht. Dus grofweg 1.5% van de bezitters van zo'n console streamen ooit. Zelfs als ze allemaal nu plots zichzelf in beeld willen zien (niet zo waarschijnlijk), is dit een nogal belachelijke hardware toevoeging voor 98.5% van de klanten.
Daar komt dan nog eens bij dat de meeste consoles onder een TV staan, waar een camera oftewel géén oftewel een behoorlijk onflatterend beeld zal opleveren.
Geplaatst op 2019-10-02 16:29:24, bewerkt op 2019-10-02 16:29:52
Voor VR zou het handig zijn.
Geplaatst op 2019-10-02 16:48:01
je mag die percentages nog wat naar beneden halen met pc gamers, andere dingen de ze streamen, ...
het zal al een mirakel zijn als je aan 1% van consolegamers raakt.
totaal nutteloos dus en we kunnen meteen terug de aluminiumhoedjes boven halen en zeggen dat ze ons willen bespioneren. wat ze nu trouwens al doen door ons bijna te dwingen altijd online te zijn.
Geplaatst op 2019-10-02 18:14:36
Soms moet de vraag gecreëerd worden. Ik vraag me echter sterk af of dit een goed idee is. De mensen die een camera willen, willen dan ook een goede. De rest wil er liever geen. Of het prijstechnisch haalbaar is om een echt goede camera in een console te verwerken vraag ik mij af.
Geplaatst op 2019-10-02 17:24:39
Denk niet dat het uiteindelijke product dit nog zal hebben
Geplaatst op 2019-10-02 18:39:17
Livestreaming zit in de lift ... dus is het logisch dat ze daar op inspelen ... nu nog obs ondersteuning of andere software en mijne zoon zal blij zijn ... ik ook wsl ... mijn portefeuille iets minder ... ps5 voor de zoon en voor mij de xbox ... auch !
Geplaatst op 2019-10-02 18:43:25
Oef, ik had toch stiekem wel gehoopt dat ze met Kinect zouden ontdekken dat eigenlijk maar een zeer laag percentage zit te wachten op die onzin. Kan mij nog herinneren dat Kinect er standaard bij zat en dat je daar ook standaard extra voor betaalde, vrijwel iedereen die ik persoonlijk ken kocht pas een Xbox One toen eindelijk het pakket zonder Kinect beschikbaar was. Ook in dit geval: als ik extra betaal voor die camera red ik mij voorlopig wel zonder de nieuwe xbox.
Geplaatst op 2019-10-02 20:14:32
ja je zou denken dat ze wel van de vorige launches zouden leren, maar blijkbaar niet.
Zelf een xbox one met kinect gekocht toen hij nog niet in nederland uit was, de kinect 2 of 3 keer gebruikt voor de rest ligt hij stof te happen.
Geplaatst op 2019-10-03 08:07:43
"Tot slot werd nog gemeld dat de komende generatie consoles wat rekenkracht de grootste sprong tot nu toe tussen generaties met zich meebrengt, maar op zich is dat niet zo heel verwonderlijk gezien de technische ontwikkelingen."
Quasi onmogelijk dit (laatste jaren zijn de CPU's + GPU's niet ZO denderend meer vooruit gegaan). Al helemaal niet in vergelijking PS2 vs PS3 of dergelijke. Digital Foundry heeft trouwens al gefundeerde schattingen gedaan van de next-gen consoles, en ook zij verwachten niet zo'n leap in performance.
Geplaatst op 2019-10-02 20:41:33, bewerkt op 2019-10-02 20:43:37
Heel flauw gezegd, maar dat hangt af van de rekenmethode of eigenlijk de bijbehorende uitleg, bijvoorbeeld relatief versus absoluut.
Even als voorbeeld, en daarom dus zonder eenheden:
Van 20 naar 30 is +50%, van 100 naar 120 is +20%. Je kan dan zeggen dat de sprong relatief kleiner is -namelijk 30%-punt-. Toch is de eerste sprong +10 en de tweede +20, absoluut is de tweede sprong daarmee groter.
Beide zijn feitelijk juist.
De producent zal dan natuurlijk kiezen voor het adverteren met het voor hun meest positieve. Digital Foundry zal het (denk ik) praktischer bekijken, of zo'n console daadwerkelijk zoveel sneller/beter/etc. is in het gebruik.
Geplaatst op 2019-10-02 22:08:57
Was ik dus ook aan het denken. Misleidend, toch?
Geplaatst op 2019-10-02 23:55:09
Als consument zou ik het waarderen als ze uitspraken doen op basis van getallen die voor mij belangrijk zijn. Bijvoorbeeld wat dit doet met laadtijden. Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat consumenten op basis van deze getallen niet altijd de sprong voorwaarts kunnen waarderen.
Wanneer op de PS2 de laadtijd 60 seconden was en op de PS5 nu 30 seconden is, dan zijn er altijd mensen die zeggen dat we er in al die jaren amper op vooruit zijn gegaan. Terwijl de console toen misschien wel om de haverklap kleine levels in 360p moest laden versus nu complete werelden in 4k graphics.
Het is gewoon heel lastig om dit soort dingen echt goed met elkaar te vergelijken. Of dat dan misleidend is, zover wil ik niet gaan. Zolang ze maar niet liegen over de getallen of de testen manipuleren (bijvoorbeeld de console testen in een professioneel gekoelde ruimte, zodat deze niet warm wordt, wat voor consumenten nooit haalbaar is. Dat vind ik wel misleidend).
Uiteindelijk hangt het toch net zo goed af van hoe makkelijk developers voor zo'n console kunnen programmeren en natuurlijk hoe goed developers hun game in elkaar zetten. Dan kan zo'n console de rekenkracht hebben, maar dat zegt op zichzelf gewoon te weinig. Daarnaast zouden ze erop afgebrand worden door dezelfde consument als die getallen niet iets hoger zijn als bij de vorige of misschien wel vooral versus de concurrent. Dus wat dat betreft ben ik nog steeds geen fan van deze tactieken, maar kan ik er ook wel begrip voor opbrengen.
Geplaatst op 2019-10-03 16:42:06
Microsoft zal geen camera-technologie aan boord brengen bij de Xbox Scarlett, de volgende console van het concern. Dat heeft het technologiebedrijf gezegd via de GIZMONDO. Er gingen geruchten dat zowel de PlayStation 5 als de volgende Xbox standaard een camera met zich mee zouden nemen, maar dat lijkt dus niet te kloppen. Hetzelfde Gizmondo meldde dit gisteren. Microsoft bevestigt nu dus dat de berichtgeving van de website niet correct is.
Dus..
Geplaatst op 2019-10-03 09:05:19, bewerkt op 2019-10-03 09:06:03
Denk dat geen van beiden standaard met een camera gaat komen. Privacy waakhonden (in EU althans) gaan dat niet geslaagd vinden.
Geplaatst op 2019-10-03 13:37:00