Crytek stelt eigen rechtszaak tegen makers van Star Citizen uit
In 2017 begon Crytek een rechtszaak tegen de makers van Star Citizen omwille van contractbreuk. Cloud Imperium Games zou voor de game namelijk onrechtmatig gebruik maken van de CryEngine. Hoewel Star Citizen aanvankelijk inderdaad met de CryEngine ontwikkeld werd, is men in de loop van de ontwikkeling overgeschakeld naar de Lumberyard engine van Amazon. Lumberyard is echter gebaseerd op een versie van de CryEngine die Amazon kocht van Crytek.
Eind 2018 heeft Crytek die rechtszaak verloren, maar het duurde niet lang of er werd een nieuwe opgestart. In die nieuwe zaak wordt gefocust op een ander aspect van de originele klacht en beweert Crytek dat CIG misschien wel gebruik mag maken van de CryEngine, maar dat de licentie waar het dan om gaat betrekking heeft op slechts één game. CIG zou echter twee games met de engine ontwikkelen, namelijk Star Citizen en Squadron 42.
De nieuwe rechtszaak zou normaal in juni dit jaar van start gaan, maar Crytek zelf heeft er nu voor gekozen de zaak uit te stellen naar oktober. Dat komt omdat Squadron 42 in juni nog niet beschikbaar is en pas in het derde kwartaal van dit jaar in een of andere vorm zou verschijnen. In juni zou er met andere woorden nog geen sprake zijn van een tweede game en dus zou de klacht van Crytek onvoldoende grond hebben om mee verder te gaan. Daarom wil men wachten tot Squadron 42 beschikbaar is en bij Crytek denken ze dus dat dat in oktober het geval zou kunnen zijn.
Interessant is trouwens dat uit documenten rond de rechtszaak blijkt dat CIG zou hebben gezegd dat het zelf nog niet goed weet hoe het Squadron 42 precies zal lanceren. Tot nu toe werd naar de buitenwereld gezegd dat het een standalone game zou worden, maar blijkbaar is die optie nog niet definitief. Als Squadron 42 alsnog als onderdeel van Star Citizen wordt gelanceerd, zou dat mogelijk helpen om de rechtszaak van Crytek te verwerpen in het voordeel van CIG, maar tegelijk zou het ook weer andere problemen met zich mee kunnen brengen.
Crytek, what a waste of potential...
FarCry: zeer goed. Crysis: fenomenaal. Crysis 2: meh. Crysis 3: nope, ....
Een ganse hoop studios gekocht, foute investeringen, bankroet, verkoop van studios of sluiten van studios, verkopen van IP's, slechte marketing van de CryEngine, en nu rechtzaken uit wanhoop...
Yerli: idiot.
Geplaatst op 2020-01-06 18:24:34, bewerkt op 2020-01-06 18:26:07