Voormalig PlayStation CEO: "Duurdere games waren onvermijdelijk"
Gamers zien het niet graag gebeuren, maar het tijdperk van duurdere games lijkt aangebroken. Zowel Nintendo als Microsoft hebben aangegeven dat "sommige" titels in de toekomst €80 zullen kosten, net zoals ook consoles en accessoires al duurder zijn geworden ondertussen. Met de komst van GTA VI - ook al is het nog wachten tot volgend jaar - lijken mensen te denken dat de prijs nog hoger opgedreven zal worden.
Voormalig hoofd van Sony, Shuhei Yoshida, zegt dat de stijgingen onvermijdelijk waren. "Ik denk dat het sowieso ging gebeuren, vroeger of later. Misschien niet van Nintendo, maar het ging sowieso gebeuren. We leven in moeilijke tijden, waarin de inflatie aanzienlijk is, maar mensen verwachten wel dat games steeds ambitieuzer zijn en dus ook duurder om te maken. Dat is een onmogelijke vergelijking. Alles in games is tegenwoordig veel vooruitstrevender en technologisch veeleisender dan ooit tevoren en dus zijn er ook meer middelen nodig. Elke uitgever en ontwikkelaar zet zijn eigen prijs neer natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het allemaal om ontwikkelkosten."
Hopelijk wordt er ook gekeken naar een verlaging van ontwikkelkosten. Je ziet dit al bij de huidige indie games of kleine studios zoals bij Clair Obscur.
Grote studio’s blijven aan zo een hoog tempo games uitbrengen dat er geen tijd is om hun tools en processen te vernieuwen.
Geplaatst op 2025-05-07 08:26:45
Volledig dit ook idd. Veel hogere ontwikkelkosten voor ongeveer een zelfde poel van consoles sinds de PS1-gen, en met dan ook nog eens games vol bugs.
Devs en/of hun tools zijn gewoon niet efficient meer. bvb 300 miljoen voor een game als spider-man 2 (dat eigenlijk draait op een aangepaste versie van het vorige spel met grotendeels dezelfde map), waarom moet dat zoveel kosten en dan ook nog eens vol bugs uitkomen? Logisch dat je dan enorm veel moet verkopen, of een hogere prijs moet vragen om de kosten te recupereren.
Waar gaat al dat geld naartoe als je ziet wat bepaalde kleinere studios als Sandfall kunnen bereiken met een veel beperkter budget en ook goeie voice acting, mo cap en zalige muziek.
De so called AAA-studios zijn imo gewoon hun geld niet meer waard en komen zelden nog met iets indrukwekkend.
Geplaatst op 2025-05-07 09:17:52
@Snertie
ja ma das een succesverhaal
kijk Mighty N°09
Callisto Protocol
Dat gezegd, ik steun wat crowdfunded projecten.
En 1 dat ik nu NIET gesteund heb, heeft zen ontwikkeling gestaakt.
swat, ze moeten eens deftig kijken naar hun ontwikkeling-processen
Want het hoofd achter Expedition heeft gezegd dat deze game bij een grote publisher 15 jaar geduurd zou hebben om te maken...
en nu is het op vijf jaar gebeurd, let wel met bloed zweet en tranen & onwennige/slapeloze nachten
Geplaatst op 2025-05-07 15:47:26
Ik werk zelf in de IT en het is niet alleen bij gaming het geval hoor. Grote bedrijven kunnen ook heel inefficiënt software ontwikkelen.
Geplaatst op 2025-05-07 21:34:39
Ik klink misschien oud, maar ik merk bij m'n eigen mensen op dat veel werknemers veel meer bezig zijn met hun rechten dan met hun plichten tegenwoordig.
Natuurlijk leef je niet om te werken, dus crunch is wat mij betreft ook een big nono. Maar je wordt betaald voor een job, doe die dan ook zo efficient mogelijk ipv telkens naar HR te lopen als je een coaching krijgt wanneer je je werk niet naar behoren doet. Je tekende een contract voor een job waarin bepaalde targets op voorhand werden opgelegd (bij ons toch), ga daar dan achteraf niet over bleiten.
Herinneren we ons nog het verhaal dat uitlekte dat er mensen werden op het matje geroepen omdat ze een uitroepteken gebruikten of geen smiley in hun mailverkeer bij Ubisoft? Ziekte van de tijd imo. Veel mensen lijken niet meer te weten wat werken is en zijn bij alles offended of ze voelen zich onrechtvaardig behandelt.
Geplaatst op 2025-05-08 08:59:32
Ik kan natuurlijk niet meespreken over jouw situatie, maar dat zie ik niet echt in de sector. Bedrijven zitten gewoon met gigantische legacy systemen en hebben weinig handvaten om daar mee om te gaan. Blijven doorgaan zoals al 30 jaar.
Geplaatst op 2025-05-08 13:16:02
Klinkt idd als iets volledig anders.
Wat jij vertelt, als ik het goed begrijp, merk ik bvb bij 1 van onze grote klanten, die al jaren dezelfde software gebruiken. Om mee te kunnen evolueren worden daar add-ons aangekoppeld die met die originele software moeten samen werken, maar helaas. zorgen al die verschillende add-ons vaak voor conflicten met elkaar.
Dan zou je zoals een andere klant waar we een tijd mee samen werkten, kunnen besluiten om een volledige nieuw programma te laten ontwikkelen om van daaruit verder te gaan.
Helaas bleek dat nieuwe systeem dan issues te vertonen die ze niet hadden/konden voorzien, waardoor ze vaak op hun beurt naar hun klanten toe problemen hadden. Dit alles heeft hun klanten gekost voor alles goed werkte.
Ik vermoed dat je in zo'n geval idd de afweging moet maken of die vernieuwing aan te raden is als het behoorlijke risico's met zich kan meebregen :-/
Geplaatst op 2025-05-08 13:26:41
Je moet maar eens Ladybird browser opzoeken. Ze maken met een klein team een browser waar bijvoorbeeld google duizenden werknemers voor nodig heeft. Vaak worden zo een bedrijven artificieel groot gehouden.
Geplaatst op 2025-05-08 14:11:16
veel werknemers veel meer bezig zijn met hun rechten dan met hun plichten tegenwoordig
Sluit ik me op aan -je gehele post-, ik erger me te veel aan bij momenten
Geplaatst op 2025-05-09 14:28:03
Beetje omgekeerde wereld natuurlijk met zijn 'mensen verwachten steeds ambitieuzere games'. Nee, de industrie pompt steeds meer geld in de ontwikkeling ervan. En daarmee rechtvaardigt het dan de hoge prijs. Allemaal normale marktwerking. Totdat de verkopen dalen, vanwege tè hoge prijzen. En dan dunnen de te dure studios vanzelf uit. Das ook marktwerking.
Geplaatst op 2025-05-08 10:04:59