Voormalig PlayStation CEO: "Duurdere games waren onvermijdelijk"
Gamers zien het niet graag gebeuren, maar het tijdperk van duurdere games lijkt aangebroken. Zowel Nintendo als Microsoft hebben aangegeven dat "sommige" titels in de toekomst €80 zullen kosten, net zoals ook consoles en accessoires al duurder zijn geworden ondertussen. Met de komst van GTA VI - ook al is het nog wachten tot volgend jaar - lijken mensen te denken dat de prijs nog hoger opgedreven zal worden.
Voormalig hoofd van Sony, Shuhei Yoshida, zegt dat de stijgingen onvermijdelijk waren. "Ik denk dat het sowieso ging gebeuren, vroeger of later. Misschien niet van Nintendo, maar het ging sowieso gebeuren. We leven in moeilijke tijden, waarin de inflatie aanzienlijk is, maar mensen verwachten wel dat games steeds ambitieuzer zijn en dus ook duurder om te maken. Dat is een onmogelijke vergelijking. Alles in games is tegenwoordig veel vooruitstrevender en technologisch veeleisender dan ooit tevoren en dus zijn er ook meer middelen nodig. Elke uitgever en ontwikkelaar zet zijn eigen prijs neer natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het allemaal om ontwikkelkosten."
Hopelijk wordt er ook gekeken naar een verlaging van ontwikkelkosten. Je ziet dit al bij de huidige indie games of kleine studios zoals bij Clair Obscur.
Grote studio’s blijven aan zo een hoog tempo games uitbrengen dat er geen tijd is om hun tools en processen te vernieuwen.
Geplaatst op 2025-05-07 08:26:45
Volledig dit ook idd. Veel hogere ontwikkelkosten voor ongeveer een zelfde poel van consoles sinds de PS1-gen, en met dan ook nog eens games vol bugs.
Devs en/of hun tools zijn gewoon niet efficient meer. bvb 300 miljoen voor een game als spider-man 2 (dat eigenlijk draait op een aangepaste versie van het vorige spel met grotendeels dezelfde map), waarom moet dat zoveel kosten en dan ook nog eens vol bugs uitkomen? Logisch dat je dan enorm veel moet verkopen, of een hogere prijs moet vragen om de kosten te recupereren.
Waar gaat al dat geld naartoe als je ziet wat bepaalde kleinere studios als Sandfall kunnen bereiken met een veel beperkter budget en ook goeie voice acting, mo cap en zalige muziek.
De so called AAA-studios zijn imo gewoon hun geld niet meer waard en komen zelden nog met iets indrukwekkend.
Geplaatst op 2025-05-07 09:17:52
@Snertie
ja ma das een succesverhaal
kijk Mighty N°09
Callisto Protocol
Dat gezegd, ik steun wat crowdfunded projecten.
En 1 dat ik nu NIET gesteund heb, heeft zen ontwikkeling gestaakt.
swat, ze moeten eens deftig kijken naar hun ontwikkeling-processen
Want het hoofd achter Expedition heeft gezegd dat deze game bij een grote publisher 15 jaar geduurd zou hebben om te maken...
en nu is het op vijf jaar gebeurd, let wel met bloed zweet en tranen & onwennige/slapeloze nachten
Geplaatst op 2025-05-07 15:47:26
Ik werk zelf in de IT en het is niet alleen bij gaming het geval hoor. Grote bedrijven kunnen ook heel inefficiënt software ontwikkelen.
Geplaatst op 2025-05-07 21:34:39