Sea of Thieves presenteert roadmap tot 2026
Tijdens de eerste Community Direct livestream heeft Rare zijn plannen voor de toekomst van Sea of Thieves gedeeld, met onder meer vernieuwde seizoenen, de komst van betaalde Custom Seas en een uitbreiding van private servers.
Vanaf seizoen 17, genaamd Smugglers’ Tide, krijgen seizoenen een vaste structuur van drie maanden. De eerste maand staat in het teken van het vernieuwen van de sandbox, met nieuwe content en thema’s, zoals een smokkelbende, nieuwe schuilplaatsen en smokkel opdrachten. De tweede maand introduceert een heist-achtig live event dat in een rotatie zal terugkomen. De derde maand focust op community-activiteiten, waaronder een Reaper-make-over van Skeleton Forts met vijandige invasies door de Dark Brethren en hun spookschepen. Hiermee wil Rare seizoenen meer consistent laten draaien en de wereld van Sea of Thieves beter laten evolueren, zonder dat het verhaal echter de hoofdrol speelt.
Naast nieuwe content werkt Rare aan het vernieuwen van verouderde systemen zoals captaincy, guilds en hourglass battles en pakken ze langdurige bugs en problemen aan. Seizoen 18 richt zich bijvoorbeeld op een heropleving van het vergeten Devil’s Roar-gebied, met nieuwe vijanden en gameplay-elementen.
Eén van de grootste vernieuwingen is de introductie van Custom Seas in het begin van 2026. Dit zijn premium, aanpasbare servers waar spelers allerlei opties kunnen instellen: van het uitschakelen van stormen en de kraken tot het aanpassen van crew groottes en het plaatsen van schatten. Deze servers bieden ook toegang tot cinematische tools die Rare gebruikt voor trailers. Het abonnement op Custom Seas is betaald omdat de ontwikkeling en het onderhoud kostbaar zijn. Daarnaast wordt het bestaande Safer Seas-systeem uitgebreid, zodat meerdere schepen van vrienden samen kunnen varen op privé servers. Het is nog onduidelijk of deze uitbreiding ook onderdeel wordt van het betaalde pakket.