Na 20 jaar hint Dead Space bedenker Glen Schofield op afscheid van de industrie
Glen Schofield, de geestelijk vader van Dead Space en oprichter van Striking Distance Studios, twijfelt openlijk of hij ooit nog een game zal regisseren. In een emotionele post op LinkedIn liet hij weten dat zijn nieuwste project, een innovatieve horrorgame die hij samen met zijn dochter ontwikkelde, geen financiering wist los te krijgen.
"Het is zwaar in de game-industrie," schrijft Schofield. "Mijn dochter kwam acht maanden geleden naar me toe met een idee en ik was meteen verkocht. Iets wat ik nog niet eerder had gezien. We noemden het een nieuw subgenre van horror – niet zomaar horror, maar iets méér."
Ze bouwden een prototype met een klein team en brachten het budget terug tot $17 miljoen. Hoewel er veel interesse was in gesprekken, kwam het nooit tot een deal. “Eerst zeiden uitgevers: ‘Breng het terug naar $10 miljoen’, en de laatste tijd hoor je zelfs bedragen van $2 tot $5 miljoen,” aldus Schofield. “We hebben uiteindelijk besloten om ermee te stoppen. Sommige ideeën zijn het niet waard om ‘goedkoop’ uit te voeren.”
Zijn post eindigt met een eerlijke overdenking: “Misschien heb ik mijn laatste game geregisseerd. Wie weet? Als dat zo is: bedankt dat je mijn games hebt gespeeld.” Ondertussen blijft hij actief als verhalenverteller, kunstenaar en supporter van de industrie. Schofield richtte Striking Distance Studios op in 2019 en bracht in 2022 The Callisto Protocol uit. Ondanks hoge verwachtingen werd die game wisselend ontvangen en bleef het commerciële succes uit. De huidige financiële onzekerheid binnen de game-industrie – waarin investeerders steeds terughoudender worden – lijkt nu een definitieve klap te hebben gegeven aan Schofields laatste project.