BioShock reboot gaat opnieuw naar de tekentafel
De langverwachte terugkeer van BioShock loopt opnieuw vertraging op. Studio Cloud Chamber, dat werkt aan het eerste nieuwe hoofddeel sinds 2013, heeft volgens Bloomberg een belangrijke interne evaluatie van uitgever 2K Games niet doorstaan. Vooral het verhaal zou flink ondermaats zijn en wordt de komende maanden volledig herschreven. Als gevolg daarvan werd studiobaas Kelley Gilmore ontslagen en schoof creatief directeur Hogarth de la Plante door naar een rol aan uitgeverszijde. Intern werd het team meegedeeld dat de studio wendbaarder en efficiënter moet worden, iets wat volgens medewerkers mogelijk duidt op aanstaande ontslagen.
Een woordvoerder van 2K bevestigde de veranderingen en benadrukte dat men “volledig toegewijd blijft aan het leveren van een BioShock-game die de hoge verwachtingen van onze fans overtreft”, en dat er nu “een goede game is, maar we willen een geweldige game maken”.
Tegelijk kwam naar buiten dat een remake van het originele BioShock eerder dit jaar stilletjes is geannuleerd. Waarom het project geschrapt is, is onduidelijk. Ook op filmvlak verloopt het niet vlekkeloos. De Netflix-adaptatie van BioShock werd vorig jaar “gereconfigureerd” naar een kleinere productie met een beperkter budget. Producent Roy Lee verklaarde tijdens Comic-Con dat “het nu een meer persoonlijke vertelling wordt, in plaats van een groots project”.