2K bevestigt ontslagen bij BioShock 4-studio Cloud Chamber
2K Games heeft bevestigd dat er ontslagen vallen bij BioShock 4-ontwikkelaar Cloud Chamber. In een interne memo schrijft 2K-president David Ismailer dat de uitgever het ontwikkelteam verkleint om “bepaalde kernaspecten” van het project te herwerken. Volgens Ismailer is BioShock één van de meest geliefde franchises van 2K en moet de studio extra tijd krijgen om fans een waardige opvolger te bezorgen.
De beslissing volgt op berichten dat de ontwikkeling van BioShock 4 problematisch verloopt. Eerder meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier dat het project een interne beoordeling niet had doorstaan, waarbij vooral kritiek werd geuit op het narratief. Kort daarna werd studiobaas Kelley Gilmore vervangen en klonk al dat de studio wendbaarder en efficiënter moest worden.
Tegelijkertijd heeft 2K de komst van Rod Fergusson aangekondigd als nieuwe studiobaas. Fergusson, tot voor kort verantwoordelijk voor de Diablo-franchise bij Blizzard, heeft een geschiedenis met de serie: hij hielp Irrational Games destijds om BioShock Infinite over de eindstreep te trekken na een moeizame ontwikkelperiode. “Ik keer terug naar 2K om een reeks te leiden die veel voor me betekent,” schreef hij op sociale media. “Ik ben vastbesloten een BioShock te maken waar we trots op kunnen zijn en die spelers zullen omarmen.”
BioShock 4 werd in 2019 officieel aangekondigd, maar de ontwikkeling sleept zich al jaren voort. Volgens eerdere geruchten speelt het verhaal zich af in een fictieve Antarctische stad in de jaren zestig, parallel aan de gebeurtenissen van de eerste twee games.