Onderzoek toont dat kleine groep gamers de industrie overeind houdt
Een nieuw rapport van analistenbureau Circana laat zien dat de game-industrie vooral drijft op een kleine groep fanatieke spelers. Volgens het onderzoek koopt zo’n 63 procent van de Amerikaanse gamers hooguit twee games per jaar, terwijl slechts 14 procent maandelijks een nieuwe titel aanschaft.
Die laatste groep – de “hyper enthusiast, price-insensitive players” – houdt volgens analist Mat Piscatella de markt overeind, vooral buiten de free-to-play sector. De rest koopt nauwelijks en blijft vaak beperkt tot grote namen als Call of Duty, EA Sports FC en straks GTA VI.
De cijfers verklaren waarom de groei van de industrie stagneert: er verschijnen meer games dan ooit, maar de meesten worden niet gekocht. Ook abonnementen zoals Xbox Game Pass spelen hierin een rol. Met een jaarprijs van ruim £275 loont dat alleen voor spelers die regelmatig gamen, niet voor de meerderheid die er twee per jaar aanschaft.
Bedrijven proberen daarom de drempel te verlagen. Microsoft doet dat met zijn “Everything is an Xbox”-strategie en Amazon met Luna. Maar zolang de massa niet vaker koopt, blijft de industrie afhankelijk van die kleine, trouwe groep die alles speelt én betaalt.
Ik ben een price-Sensitive gamer dan xD
Geplaatst op 2025-10-09 12:47:38
Blij dat ik men steentje zo bijdraag. Mijn bankrekening daarentegen is minder blij
Geplaatst op 2025-10-09 13:12:22
De prijsverhogingen bij Xbox Game Pass zijn dan ook absurd. Je kunt voor dat geld alle GOTY deelnemers kopen zoals Expedition 33, Hollow Knight Silksong, Hades 2 en dan nog geld overhouden. Als je geduldig bent en op Steam sales wacht dan kun je het zowat verdubbelen.
De industrie prijst zichzelf uit de markt. Kijk bijvoorbeeld naar Borderlands 4. Het is gemaakt voor een hardware demografie die zo ontzettend klein is, de prijs van de game is hoog en dan heeft Randy Prickford ook nog het lef om het te verdedigen.
Geplaatst op 2025-10-09 13:40:56
Wreed onderzoek, zal toch zeker paar uur geduurd emmen xD
Geplaatst op 2025-10-09 14:24:27
Ik koop wel vaker een spel dan 1 van die 3 (ik koop die 3 sowieso niet maar details), maar zeker niet elke maand en zeker niet elke keer een spel van boven de 50-60 euro.
Een spel als de laatste Doom wil ik best spelen, maar ik weet van mezelf dat ik die 1x door loop en dan laat liggen. Dat is die prijs niet waard dus ik wacht rustig tot hij een keer rond de 20 of minder is en koop hem dan.
70 euro voor een spel als battlefield vind ik dan weer wat minder erg (nog steeds veel) want die zal ik heel wat meer spelen met m'n vrienden.
Dus ja zolang ze alles maar duurder maken en ik de verwachting heb dat ik die koste er niet uit haal dan zal ik niet zo goed bijdragen aan het overeind houden van de markt.
Geplaatst op 2025-10-09 14:28:39