Ninja Gaiden 4 belooft keiharde actie met eerlijke uitdaging
De Ninja Gaiden-reeks staat al decennialang bekend om zijn genadeloze moeilijkheidsgraad, maar volgens de makers van Ninja Gaiden 4 draait het niet alleen om pijn en frustratie. Eerlijkheid is minstens zo belangrijk. In een interview met Automaton vertelden regisseurs Yuji Nakao (PlatinumGames) en Masakazu Hirayama (Team Ninja) hoe ze de balans tussen uitdaging en rechtvaardigheid proberen te bewaren.
Volgens Nakao ligt de kracht van Ninja Gaiden in het feit dat vijanden zich op een gelijk speelveld bevinden met de speler: “Ze verdedigen, ze grijpen je, ze gebruiken dezelfde tactieken als jij.” Hij benadrukte dat de uitdaging niet alleen voortkomt uit brute moeilijkheid, maar ook uit het gevoel van voldoening dat je krijgt wanneer je overweldigende tegenstanders toch weet te verslaan.
Hirayama vult aan dat het spel alleen eerlijk voelt als doodgaan logisch is: “Wanneer een speler sterft zonder te begrijpen waarom, is dat frustrerend. Maar als hij beseft dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, ontstaat er een natuurlijke cyclus van proberen, falen en verbeteren.” Dat evenwicht tussen aanval en verdediging vormt volgens hem de kern van Team Ninja’s ontwerpfilosofie.
Nakao waarschuwt dat Ninja Gaiden 4 zeker geen makkelijke rit wordt, maar juist dankzij de vele obstakels die typische Ninja Gaiden-katharsis zal bieden: de euforie van overleven tegen de verwachtingen in.