John Romero wil geschrapte shooter nieuw leven inblazen
Gameontwerper John Romero, bekend van klassiekers als Doom en Quake, heeft laten weten dat hij zijn geannuleerde shooterproject nog niet heeft opgegeven. Het spel, waar jarenlang aan gewerkt werd, verloor eerder dit jaar zijn financiering nadat Microsoft het uitgeefcontract introk tijdens een grote ontslagronde binnen het bedrijf.
Hoewel er berichten verschenen dat het hele team bij Romero Games zou zijn ontslagen, ontkende de studio destijds dat ze zou sluiten. Romero benadrukt nu dat het project nog steeds toekomst heeft. “We bezitten de rechten, de code, alles van de game,” zei hij in een interview met Game Reactor. “Er zijn meerdere bedrijven geïnteresseerd om met ons verder te werken. Als je jaren in een spel investeert, zo’n 50 miljoen dollar, dan is dat een enorm voordeel voor wie instapt.”
Volgens Romero was de game ongeveer halverwege de ontwikkeling toen Microsoft zich terugtrok. Zelfs als het oorspronkelijke project niet wordt voortgezet, ziet hij mogelijkheden om het opgebouwde materiaal te gebruiken voor iets nieuws. “We hebben 50 miljoen aan assets die we kunnen inzetten voor een ander project,” aldus Romero. “Hoe dan ook, we staan al halverwege de finishlijn.”
Een voormalig medewerker noemde het besluit van Microsoft eerder “een grote schok”. “We hadden nog een meeting met de uitgever de dag vóór het nieuws, zonder enig teken dat dit zou gebeuren,” vertelde de bron aan The Journal. “De game was al behoorlijk ver gevorderd.”