HANDS-ON | The Outer Worlds 2 belooft een sfeervol avontuur
De maand oktober nadert ons geleidelijk, en dat komt samen met de release van The Outer Worlds 2, namelijk op 29 oktober. Wij kregen de mogelijkheid om de titel al even uit te proberen voor de release, en onze ervaring kun je hieronder terugvinden.
The Outer Worlds 2 is een directe sequel op The Outer Worlds, waarin we reizen naar het geïsoleerde systeem Arcadia. De baas van de Special Earth Directorate Operations heeft ons de opdracht gegeven om met onze crew meer informatie te vergaren over de connectie tussen de skip drives en gevaarlijke riffs. Communicatie met een vorige crew werd verloren, en het is dus aan ons om voet aan wal te zetten en op zoek te gaan naar de Vries, die het een en ander te verantwoorden heeft.
We starten in de character creator, waar we ons personage kunnen personaliseren en benoemen. Naast het uiterlijk kun je ook een achtergrond kiezen; deze heeft echter niet meteen invloed op zaken in de wereld. Of dat was toch onze eerste indruk. Wat wel invloed heeft, zijn de traits die je kunt selecteren. Bij de keuze moet je twee voordelen selecteren, maar ook een nadeel, om een goede balans te vinden. Als nadeel kozen wij voor mindere health.
Bij onze aankomst stonden we niet voor een warme verwelkoming, maar voor een gruwelijke stilte. Na wat verder zoeken, kwamen we al lijken tegen en triggerden we een alarmsysteem, waardoor robots op ons werden afgestuurd. Dit gaf het startschot voor onze missie. Gedurende de missie ben je in contact met je crew, en deze geven je informatie over hoe je een bepaalde opdracht op verschillende manieren kunt volbrengen. Het is aan jou om de manier te kiezen die voor jou werkt. Is dat gun blazing? Ga lekker los.
Tijdens ons avontuur kwamen we ook op een splitsing, waar we onderling een keuze maakten wie wat ging bekijken en ontdoen van vijanden. Dit voelt natuurlijk aan en zorgt ervoor dat je misschien een tweede keer aan de slag wilt met het verhaal. Eenmaal aangekomen, kregen we geen warme verwelkoming, maar leek de basis leeg.
Uiteraard hebben we ook verschillende perks en skills waaruit je kunt kiezen, en dit zorgt ervoor dat de vaardigheden van je personage verbeteren. Een gadget uit The Outer Worlds maakt ook hier weer zijn intrede: de Tactical Time Dilation, die je toelaat om de tijd te vertragen, zodat je iets preciezer kunt mikken.
Ons avontuur in The Outer Worlds 2 was er één die veel langer mocht duren, want de missie was snel voorbij en we snakten naar meer. De ontwikkelaar bouwt verder op wat de eerste titel leuk maakte, zonder echt opvallende nieuwigheden toe te voegen. Wij zijn alvast benieuwd om dit bij de lancering te spelen.