Funky Lab Rat
In een tijd waar games zoals Pixeljunk, Trine en Dead Nation enorm populair zijn op het PSN-network is het gemakkelijk te vergeten dat er nog andere games zijn. Alhoewel deze bijlange niet zoveel aandacht krijgen als de huidige kleppers zijn er veel die toch eens de moeite zijn om te proberen. Maar of Funky Lab Rat zo één van die probeersels is, lees je in deze review.
Van verhaal is er weinig tot geen sprake. Onze protagonist Diego is een proefrat in een laboratorium. Met al die flesjes en pillen in de buurt is het niet meer dan normaal dat er al eens eentje omvalt. Diego krijgt dan ook per ongeluk een speciale pil binnen die hem speciale krachten geeft. Deze krachten zijn echter beperkt, maar door het verzamelen van andere pillen zullen de krachten zich opbouwen en uiteindelijk de rat laten ontsnappen. In games zoals deze is verhaal niet van groot belang, maar wordt dit dan gecompenseerd door de gameplay?
I’ve got to break free
Diego's tocht naar vrijheid zal natuurlijk niet van een leien dakje lopen. In de tien verschillende werelden (goed voor 81 levels) die je zal moeten doorstaan, zal je altijd in contact komen met nieuwe gameplay-elementen. Deze elementen, die je verkrijgt door speciale pillen, staan je toe om zowel tijd als ruimte te manipuleren. Er is echter een addertje onder het gras, want je zal bijvoorbeeld maar één keer de kans krijgen om objecten te manipuleren in een bepaald level. Hierdoor zal je vaak een level moeten resetten en wordt het een trial and error spel. Het is onmogelijk te verliezen zolang je blijft spelen, er is dus geen game-over.
Het gouden poortje aan het einde bereiken is niet zo moeilijk, maar alle pillen verzamelen in een level is dan wel weer een uitdaging. Deze pillen zitten vaak verstopt in goudkleurige wolkjes die je met een zaklamp kan laten verdwijnen. De zaklamp zelf zal je in het eerste level verkrijgen, maar alhoewel dit een noodzakelijk middel is om alles te verzamelen is het principe er achter vrij nutteloos. Je zal merken dat het niets uitmaakt of een pil nu in een wolk zit of niet. Moet je deze pillen dan allemaal verzamelen? Jazeker, want je hebt steeds een bepaald aantal pillen nodig om de volgende wereld vrij te spelen.
De belangrijkste krachten zijn de tijdskrachten. De meeste van deze verkrijg je reeds in de eerste wereld. Je kan de tijd terugspoelen naar het begin van het level om je kans nog eens te wagen, maar je kan ook de tijd een stukje terugspoelen om een gemiste sprong opnieuw te proberen. De belangrijkste is 'modify', want hiermee zet je de tijd stil en kan je al het grijpbare naar hartenlust veranderen. Proberen blijft hier de boodschap, want in veel levels is het niet meteen duidelijk hoe je nu precies aan het einde komt. Raar genoeg komt het meer dan eens voor dat het vijfde level in een wereld gemakkelijker is dan het tweede. Niet zo erg, want met 'ZAP' kan je tussen de verschillende levels in de wereld kiezen. De levels zijn dus niet per se chronologisch, de werelden wel.
To move or not to move
Het hele plaatje is ook voorzien van een achtergrondmotiefje dat spijtig genoeg in elke wereld hetzelfde is, namelijk erlenmeyerkolven. Niet dat je er zo zeer op zal letten, maar wat variatie in het uitzicht van de werelden zou wel welkom geweest zijn. Gelukkig is het steeds veranderende gebruik van hindernissen dan wel variërend. De ene keer zal je met Diego een weg moeten banen tussen rode blokken, die dodelijk zijn bij aanraking. De andere keer kan je met een skateboard proberen naar de overkant te vliegen.
Variatie is er dus genoeg, maar in elk level zal je wel eens Modify moeten gebruiken. Je zal in geen enkel level het einde kunnen bereiken zonder er eerst genoeg dingen aan te veranderen. Tijdens het pauzeren zal je de hele tijd een tikkende klok horen waar je in het begin weinig aandacht aan zult besteden, maar wat na een tijdje toch irriterend kan zijn. Ook het cliché ploing-geluidje bij het springen kan na een tijdje irriteren.
Het hele pakketje kan ook gespeeld worden met de Playstation Move, maar veel verandert dit niet aan het spel. De besturing blijft met de knoppen gebeuren, maar Modify zal dan bijvoorbeeld wel met de Move werken. Al bij al geeft het weinig tot geen meerwaarde en zal je het spel evengoed kunnen spelen met de goede oude Sixaxis. Voor de mensen die graag hun virtuele bekerhal zouden spekken, is het spel absoluut geen aanrader. Voor een bronzen trophy per uitgespeelde wereld en een zilver voor het uitspelen en het verzamelen van alle pillen moet je het zeker niet doen.
- Tijdsmanipulatie
- Variatie in hindernissen
- Achtergrond
- Irritante geluidjes
- Snel beu