REVIEW | Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster laat de 3DS-legende herleven
Bij de launch van de Nintendo Switch 2 waren er naast de Nintendo releases niet veel grote nieuwe games te vinden. De meeste releases waren games die we al kenden op de andere platformen. Square Enix daarentegen bracht wel een nieuwe game uit. Nuja, als je het nieuw kan noemen, want Bravely Default Flying Fairy is dan ook een remaster van de 3DS JRPG klassieker uit 2012.
Wanneer een gigantische kloof plotseling door de aarde scheurt, stort de wereld van Luxendarc in duisternis. De vier elementaire kristallen (vuur, water, wind en aarde) die ooit licht en harmonie uitstraalden, worden plotseling aangetast door een onstuitbare kracht die het evenwicht in de natuur verstoort. Oeroude vulkanen worden plotseling weer actief, terwijl de oceanen troebel en dreigend worden.
Agnès Oblige, de heilige van het Wind Kristal, weet de ramp te overleven dankzij het offer van de toegewijden van haar tempel, die zichzelf opofferen om haar te beschermen tegen het dreigende kwaad. Geleid door Airy, een mysterieuze, kristalgebonden fee, begint Agnès aan een epische reis om de kostbare artefacten te zuiveren en zo het licht terug te brengen naar Luxendarc. Tijdens het avontuur kruist het jonge meisje het pad van drie andere personages die haar zullen helpen bij haar gevaarlijke, maar levensbelangrijke missie.
Uit deze paar plotlijnen is al op te maken hoe de titel vanaf de eerste momenten het verhaal op de eerste plaats zet, waardoor er meteen een empathie ontstaat tussen de gebruiker en de hoofdpersonages. Alles wordt in stand gehouden dankzij diepe dialogen en een werkelijk superfijne schrijfstijl, de verantwoordelijke auteur waardig. Voor de niet-ingewijden: de verhalende component is het werk van Naotaka Hayashi, auteur van niemand minder dan Steins;Gate.
Qua gameplay is Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster, net als de matrix uit 2012, een turn-based JRPG waarin het verhaal zich ontvouwt door kerkers en middeleeuwse steden te verkennen, geheel in de stijl van de vroege avonturen van Square.
Het gevechtssysteem blijft echter het hart van het spel, scherper dan ooit. Sterker nog, de Brave and Default-mechanica introduceert een niveau van strategie dat zelfs vandaag de dag nog moeilijk rivalen kan vinden: afhankelijk van de gekozen input is het mogelijk om toekomstige beurten te ‘lenen’ om meer acties in één beurt uit te voeren, of juist te accumuleren voor een beslissend moment. Elke keuze heeft tactische gevolgen, waardoor elke strijd een echte schaakwedstrijd wordt.
Met het commando Brave kun je vooraf extra beurten uitgeven door meerdere aanvallen tegelijk uit te voeren. Het nadeel is dat het personage dan de gevraagde opmars moet herstellen in evenveel momenten van inactiviteit, waardoor hij/zij blootgesteld blijft aan vijandelijke aanvallen. Default daarentegen zet de held in de verdediging en geeft hem de kans om kracht op te bouwen voor de volgende verwoestende zet. Dit fundamentele mechanisme creëert een uniek gevechtsritme waarin elke beslissing ingrijpende gevolgen heeft voor zowel het resultaat als de middelen.
Bravely Default was een van de pioniers op het gebied van uitwisselbare personageklassen. Zelfs in zijn HD-vorm bevat het Japanse avontuur meer dan 20 unieke classes, die het levensbloed vormen van de strategische aanpassingen en zorgen voor tal van variatie tijdens de meer dan 100 uur gameplay. Van de eenvoudige merchant tot gespecialiseerde rollen als Vampire of Mage, elke taak biedt unieke vaardigheden die creatief gecombineerd kunnen worden.
Zoals hierboven al is vermeld, kan elk groepslid vier aanvallen in één beurt uitvoeren door de commando's Brave en Default te beheersen. Dit is vooral handig om krachtige kuren in te slaan en ze te gebruiken als ze echt nodig zijn. De synergie tussen het rollensysteem en de Brave en Default-mechanismen creëert zo vrijwel eindeloze strategische mogelijkheden.
Deze mechanics bieden de mogelijkheid om ondersteunende aanvallen van andere rollen uit te rusten, waardoor hybride builds ontstaan die geschikt zijn voor elke situatie. Een Black Knight met helende vaardigheden of een White Mage met counterattacks zijn slechts enkele van de combinaties die experimenteren zo lonend maken.
Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster gaat veel verder dan een simpele grafische make-over. Naast de high-definition resolutie heeft de Japanse developer de gebruikersinterface volledig opnieuw ontworpen en biedt het de optie om scènes te versnellen en de snelheid waarmee vijanden verschijnen te veranderen (van 50% tot 200%). Verdere functies die de voortgang vereenvoudigen zijn onder andere instellingen die automatische aanvallen mogelijk maken en gevechten versnellen. Deze opties zijn ontworpen voor zowel puristen als casual gamers en zorgen voor een bevredigende ervaring voor elk publiek.
De handgeschilderde achtergronden, die de visuele identiteit van de game bepaalden, schitteren nu als nooit tevoren. De uitdrukkingen van Tiz, Agnès, Ringabel en Edea komen naar voren met een scherpte die eindelijk recht doet aan het artwork van Akihiko Yoshida. Elk detail, van de elementaire kristallen tot de architectuur van Luxendarc en de gevechtsanimaties, profiteert enorm van de technische verbetering.
Last, and maybe least, is de introductie van twee compleet nieuwe minigames die zijn ontworpen om te profiteren van de ‘muis’-besturing van de Nintendo Switch 2. Deze zijn een ritme gebaseerde game en een air pilot game waar je een airship doorheen ringen laat vliegen. Al zijn het leuke extra’s bieden ze niet een echte meerwaarde aan de game toe en zijn ze meer toegevoegd als ‘vulling’ voor de remaster.
Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster is niet zomaar een remake. Het is één van de beste JRPG's uit het 3DS-tijdperk dat overgebracht is voor het hedendaags publiek. Hoewel deze nieuwe versie inhoudelijk niets afdoet aan het origineel, rechtvaardigen de grafische restyling en de moderne settings de aankoop volledig, ook gezien de niet al te hoge prijs.
- Grafische pracht
- Mechanics voelen modern
- Tal van classes opties
- Muis mini-games vrij overbodig
Zonde dat het een gamekey card release is...
Geplaatst op 2025-06-18 06:12:46
Jup, dat soort bucht komt hier niet binnen.
Geplaatst op 2025-06-18 10:41:37