REVIEW | Metroid Prime 4: Beyond is de comeback waar fans op hebben gewacht
Het is een beetje raar om het te zeggen, maar we kunnen het dan toch eindelijk luidop uitspreken: Metroid Prime 4 is een feit. Meer dan 18 jaar na het verschijnen van Metroid Prime 3 en meer dan 8 jaar na de initiële aankondiging, weet Nintendo samen met de originele ontwikkelaar Retro Studios dan toch een vervolg voor de Nintendo Switch uit te brengen. De verwachtingen zijn dan ook torenhoog, maar weet onze premiejager Samus in haar nieuwe avontuur al deze verwachtingen in te lossen?
Bij het lezen van de introductie zullen de meeste mensen zich allicht afvragen hoe het komt dat het zo lang geduurd heeft. Initieel heeft men tijdens de E3-presentatie van 2017 dat de titel in de maak zou zijn, maar begin 2019 liet Nintendo in een aparte video weten dat men niet tevreden was over de kwaliteit van het spel tijdens de ontwikkeling hiervan. Dit heeft hen doen besluiten om terug met de originele studio van de trilogie, Retro Studios, te doen werken en het spel volledig van nul af aan te ontwikkelen. Retro Studios heeft een quasi perfect repertoire, maar is er sinds Donkey Kong Country: Tropical Freeze ook niet meer in geslaagd iets nieuw te ontwikkelen.

Reden genoeg om toch wat angstvallig af te wachten, ware het niet dat er in 2023 een voortreffende remaster van het originele Metroid Prime door hen is afgeleverd. Deze klassieker werd op een respectvolle en indrukwekkende manier naar het huidige tijdperk vertaald en dus kon iedereen weer hoop koesteren voor Metroid Prime 4.
Samus zal in Metroid Prime 4 haar avontuur verder zetten, aangezien de mysterieuze premiejager Sylux de jacht en wraak op de Galactic Federation verder zet. Ze komt tijdens een confrontatie met haar terecht op de geheimzinnige planeet Viewros en dient vervolgens veilig terug te keren. De planeet Viewros herbergt tal van geheimen, een ras vol met wonderlijke mysteries en dus de nodige lore om bij elkaar te scannen en puzzelen. Het vele scannen en bij elkaar leggen van alle fragmentjes lore is nog steeds één van de hoofdzaken in Beyond, wat fans zeker zullen toejuichen. Zij die wat minder vertrouwd zijn met de serie, zullen hierdoor misschien wel wat verward raken en belangrijke info missen, want heel wat scans zijn in het hoofdverhaal onuitgesproken en een paar impactvolle cutscenes zitten achter stevige unlock vereisten.

Het avontuur in Viewros wordt gepresenteerd door middel van enkele biomes die allemaal verbonden zijn door een woestijngebied: Sol Valley. Het doorkruisen van dit gebied zal je vooral met de Vi-o-la, haar eigen motor, doen. De besturing is vlot en een aantal vijanden, collectibels en te ontdekken gebieden zorgen ervoor dat de woestijn niet zo leeg aanvoelt als dat het initieel in de trailers deed vermoeden. De biomes bestaan uit onder andere een sfeervolle jungle en ijzige berggebied met een geheimzinnig onderzoekscentrum. Prima settings die visueel sterk neergezet worden en toch ook een mooie knipoog vormen naar de sterkste gebieden uit oudere Prime-titels.
De verschillende biomes staan wel volledig los van elkaar en zijn enkel verbonden door middel van Sol Valley. Dit geeft wel het gevoel dat de wereld niet zo verweven is als in Metroid Prime 1 of 2. Anderzijds komt het nu wel geloofwaardiger over dat je een hele grote en uitgestrekte planeet aan het verkennen bent. Het is een beetje een 'damned if you do, damned if you don't gegeven', net zoals een aantal mechanics en ideeën uit het spel. We merkten namelijk dat men erg behoudsgezind te werk ging, alsof men soms niet verder durfde doordrukken uit schrik voor de reactie van de fans.

Eén van de veelbesproken aspecten op basis van eerdere trailers is ongetwijfeld de aanwezigheid van andere Federation Troopers. Nochtans is dit niet nieuw, vermits er ook in Metroid Prime 3 zaten. Een aantal segmenten in Prime 4 doorloop je samen met een Trooper, maar deze zijn gelukkig vrij kort en pakweg 80% van de tijd ga je nog steeds alleen op verkenning moeten. De Troopers geven het geheel uiteindelijk iets meer verhaal en persoonlijkheid, al is hun beperkte tijd dan ook weer niet genoeg om ze echt impactvol en super memorabel te maken.
Wel zit de gameplay weer helemaal top. Schieten met de controller is intuïtief genoeg, maar de 'muisbesturing' op de Switch 2 versie spant uiteindelijk de kroon en geeft je een besturing zoals je op de pc gewoon bent. Ook de psychic abilities zorgen voor een originele twist op heel wat gekende power-ups. In dat opzicht heeft men wel een erg sterke selectie van power-ups gemaakt en een groot aantal toffe puzzels en uitdagingen in de wereld gestoken.

Grafisch en visueel laat Metroid Prime 4 zich kenmerken door een erg mooie en kenmerkende artstyle. We mogen en kunnen natuurlijk geen mirakels voor een spel op de originele Switch verwachten, maar men is er in geslaagd een visueel indrukwekkend geheel te maken en bijgevolg zo veel mogelijk uit de console van Nintendo te persen. De planeet met verschillende biomes geeft een heel mooi en contrastrijk geheel, waarbij de woestijn in het midden misschien wat leeg en eentonig uitziet, maar door de hoeveelheid combat en de snelle verplaatsing via de motor valt dit allerminst op. Zelfs tijdens het rollen met je morph ball doorheen de nauwe gangen kan je merken dat men heel wat detail in de omgeving gestoken heeft.
Gelukkig kunnen eigenaars van een Switch 2 ook van wat visuele verbeteringen en upgrades genieten. Het spel mag dan vooral voor de eerste Switch gemaakt zijn, maar door een hogere resolutie, scherpere textures, meer contrast dankzij hdr en dergelijke komt alles veel mooier en vloeiender tot zijn recht. Als bijkomend voordeel kunnen spelers zich aan erg hoge framerates en resoluties verwachten, namelijk 4k 60 fps of 1080p 120 fps in tv modus en 1080 p 60 fps of 720p 120 fps in handheld modus.

In totaal kunnen de meeste spelers zich verwachten aan een avontuur dat ongeveer 15 uren in beslag zal nemen, wat een prima lengte is voor een game in dit genre. Replays zijn namelijk nog steeds een gekend gegeven en de vele unlocks achter hoge percentages van completion zullen sowieso nog voor heel wat extra uren gameplay zorgen.
Metroid Prime 4: Beyond is uiteindelijk een ijzersterke interpretatie van wat men van een nieuwe game uit deze serie zou verwachten. Er mogen dan geen revolutionaire dingen aan het geheel toegevoegd zijn, heel wat nieuwe ideeën en mechanics komen desalniettemin goed uit de verf. Er zijn tal van gebieden en momenten die voor menig Metroid-fan nieuw, maar toch vertrouwd zullen aanvoelen. Als Switch-project is het een grafisch zeer indrukwekkende ervaring die ook op de opvolger, dankzij hoge framerates en resolutie, prachtig op beeld getoverd wordt. Na Metroid Dread mag Nintendo zich ook met Prime 4: Beyond op de borst kloppen en is de serie weer helemaal terug van weggeweest.
- Typische Prime ervaring ...
- Audiovisuele presentatie
- Goede selectie power-ups
- Mouse mode
- ... maar hierdoor geen revolutie