WiiWare reviews - week 5 van 2011
Juwelenwachters: Paaseiland (Nordcurrent - WiiWare - 500 Nintendo punten) [pieterm]
Haast iedere week valt er in het winkelkanaal van de Nintendo Wii wel een nieuwe puzzeltitel te bespeuren. Dat is ook nu niet anders met Juwelenwachters: Paaseiland, een game die duidelijk leentje buur speelt bij Bejeweled.
Juwelenwachters: Paaseiland vertelt het verhaal van Professor H, de wereldberoemde Paaseiland-expert, die op een zekere dag een brief uit de fictieve hoofdstad Hanga Roa ontvangt. Een onbekende roept er om hulp: er staat namelijk iets vreselijks te gebeuren op het eiland. De professor beslist om samen met zijn assistent Joel en zijn kleindochter Ivie naar het gebied te trekken, waar talloze puzzels, mysteries en missies op hen liggen te wachten.
Bejeweled-kloon
Juwelenwachters: Paaseiland is met slechts twee spelmodi, verhaal en vrij spel, geen al te gevarieerde titel. Het merendeel van de tijd besteed je aan de verhaallijn die in totaal meer dan veertig levels bevat. Dat relaas is op zich behoorlijk flinterdun, maar het zorgt wel voor een kleine adempauze bij het oplossen van soms ingewikkelde puzzels die vaak tot frustraties leiden. Deze moeilijke stages nemen toe naarmate het spel vordert.
Het concept in Juwelenwachters: Paaseiland is nagenoeg identiek aan dat in Bejeweled. De bedoeling is om drie of meer voorwerpen van dezelfde soort op het bord weg te spelen. Wanneer dit lukt, dan kleuren deze stenen goud. Het einddoel is om het hele speelbord weg te spelen, waardoor alles goud oplicht en je je kunt uitleven in de volgende level. Dat dit niet altijd even eenvoudig is, hoeven we jullie uiteraard niet te vertellen. Je moet namelijk ook rekening houden met de tijd en enkele vastgeroeste blokken.
Breinbrekers
In de eerste levels ligt het niveau in Juwelenwachters: Paaseiland niet bijster hoog, maar naarmate je vordert in het spel, des te ingewikkelder het allemaal wordt. De tijd verstrijkt sneller en er komen ook meer verschillende items op het speelveld te liggen. Hierdoor moet je beter en doordachter puzzelen, maar soms komt het enkel neer op geluk. Als je dan aan het wachten bent op dat ene item en dat wil maar niet komen, dan zit je wel een keertje te vloeken in de huiskamer.
Een andere moeilijkheid die opduikt in de latere stages van Juwelenwachters: Paaseiland zijn, zoals eerder aangehaald, vastgeroeste blokken. Deze kan je pas wegspelen nadat je eerst de andere blokken op het speelveld allemaal hebt weggespeeld. Dat lijkt op het eerste zicht gemakkelijk, ware het niet dat deze passieve blokken vaak helemaal onderaan het scherm genesteld zitten. Veel geluk hebben om deze weg te krijgen is vaak de enige weg naar succes.
Weinig vernieuwend
Juwelenwachters: Paaseiland is een kleurrijke titel, maar vertoont te veel gelijkenissen met Bejeweled om stevig in zijn schoenen te staan. Het hele gameplaymechanisme werd bijna klakkeloos overgenomen en er werd haast geen enkele vernieuwing aan toegevoegd. Beter goed gejat dan slecht bedacht kan je dan stellen, maar aangezien Bejeweled ook verkrijgbaar is op Nintendo Wii kunnen we ons de vraag stellen of het wel een slimme zet is.
Met Juwelenwachters: Paaseiland haal je zeker en vast geen miskoop in huis. De puzzelfanaten onder ons zullen enkele uurtjes zoet zijn om deze titel volledig uit te spelen. Jammer genoeg biedt het te weinig vernieuwing ten opzichte van Bejeweled om van een goed en origineel spel te spreken. Juwelenwachters: Paaseiland getuigt dan ook van bitter weinig creativiteit.
Around the World ( Wizardbox - WiiWare - 500 Nintendo punten) [Vancha]
Educatieve games zijn dankzij de Nintendo DS de wijde wereld uitgezonden en andere platformen willen daar maar al te graag van meesnoepen. De Wii lijkt als familie-console het perfecte alternatief om dit soort games op uit te brengen, dus besloot ontwikkelaar Wizardbox om hun Wiiware titel ‘Around the World’ daar op uit te brengen. Of het ook de nieuwe Trivial Pursuit is, dat valt nog te bekijken.
Draaien maar met die aardbol
Around the World is een educatieve game voor één tot vier spelers die, zoals de titel al verklapt, voornamelijk aardrijkskundig tewerk gaat. De game bevat drie gamemodi die je stuk voor stuk in multiplayer kan spelen, maar het rare is dat je slechts één spelmodus alleen kan doornemen. ‘Point to the Closest’ is die modus die je alleen of met vrienden kan starten. Voordat je van start gaat mag je een onderwerp uitkiezen. De keuzes zijn; steden, monumenten, gebieden of steden van Amerika. Daarna neem je ieder om beurt de Wiimote op en krijg je een plaatsnaam, waarna je een wereldbol kan doen ronddraaien tot het punt dat je denkt dat je goed zit. Hoe dichter bij de juiste plaats, hoe beter, maar het mikken met de Wiimote gaat niet van een leien dakje, dus je kan er makkelijk zo’n twintig kilometer naast zitten.
Geen singleplayer meer?
Een heel omgekeerd fenomeen kom je bij ‘Quiz’ tegen, de tweede spelmode. Hierin zal de wereldbol ronddraaien en een plaats aanduiden, waarna één van de spelers het juiste antwoord moet selecteren uit een keuze van vier. Deze mode is niet alleen te spelen, wat een beetje raar is als je ziet dat het gewoon een omgekeerde gang van zaken is in vergelijking met ‘Point to the Closest’. Als laatste spelmode heb je nog ‘Stop-off’. Hierin is het de bedoeling om de kortst mogelijke weg te zoeken tussen een start- en stopplaats, terwijl je zo weinig mogelijk tussenstops neemt onderweg.
Geen verdere info?
Around the World heeft te kampen met enkele vervelende “Trivia-problemen”. De game heeft enkel de naam van een plaats op en je kan natuurlijk op de wereldbol zien waar het ergens gelegen is, maar het spel geeft geen verdere informatie over de bekende monumenten en steden. Ook zullen de meeste spelers met verstomming staan gapen naar het scherm, want de game komt met enkele onbekende plaatsen en voorwerpen op de proppen. Namen als Cape Town, Tripoli en Faisalabad had ik nog nooit van gehoord en dan is het gokken en gissen waar die ongeveer zouden kunnen liggen. Grafisch stelt de game niet veel voor, je ziet nu eenmaal enkel een wereldbol (die dan nog niet erg gedetailleerd oogt). Iedere speler mag wel een personage uitkiezen uit enkele portretten vooraleer de game start. Dit leek nog het meest indrukwekkende in de hele game.
Als je hier bent aanbeland kun je het wel al denken. Haal gerust het normale Trivial Pursuit nog eens boven in plaats van deze Around the World af te halen. Wizardbox had zeker het potentieel om met iets heel leuks en leerrijk aan te komen wandelen, maar men verkoos duidelijk om snel wat geld bijeen te rijgen. Als je iets educatiefs wilt kopen, zet je zoektocht dan maar gerust verder en sla deze titel over.