Battlefield V: alle info bij elkaar
Gisterenavond werd tijdens een livestream Battlefield V uit de doeken gedaan. Hoog tijd dus voor een overzicht van alle informatie die momenteel beschikbaar is, van de settings, over de verschillende modes, tot de nieuwe gameplay mechanics, post-launch content en meer.
Releasedatum, early access en open bèta
Battlefield V wordt officieel gelanceerd op 19 oktober en dat voor pc, PS4 en Xbox One. Wie de Deluxe Edition koopt, kan er echter al vanaf 16 oktober mee aan de slag. Via EA Access (Xbox One) en Origin Access (pc) kan Battlefield V vanaf 11 oktober ook al enkele uurtjes gespeeld worden. Ook is een open bèta bevestigd, maar een datum daarvoor is nog niet bekend. Wel zal die natuurlijk nog voor de release plaatsvinden.
In-engine reveal trailer
Hieronder is de reveal trailer van Battlefield V te bekijken. Na een cinematische introscène lijken we een gameplaysegment voorgeschoteld te krijgen, maar zoals wel vaker is het de vraag in hoeverre deze beelden representatief zijn voor de finale ervaring. Bij EA en DICE klinkt het alvast dat de trailer bestaat uit "in-engine footage" die weergeeft wat in-game mogelijk is. Het gaat dus niet om 100% zuivere gameplay en de actie werd een handje geholpen in functie van de trailer. Een beter beeld van zuivere gameplay is weggelegd voor de EA Play persconferentie, die op zaterdag 9 juni om 20:00 gehouden wordt.
Setting en singleplayer
Zoals verwacht speelt Battlefield V zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarmee de reeks terugkeert naar het begin, waar het met Battlefield 1942 allemaal begon. DICE wil deze keer echter focussen op gevechten en elementen van de Tweede Wereldoorlog die eerder nog niet aan bod kwamen in games en films. De minder bekende kant van WOII dus.
Qua singleplayer keert het concept van de War Stories terug. Dit betekent kortere verhaalsegmenten en een narratieve stijl die van het ene naar het andere personage springt. Veel is er nog niet bekend over de singleplayer, maar qua locaties mogen we ons alvast verwachten aan onder meer een verwoest Rotterdam, de Noordpoolcirkel in Noorwegen voor de Battle of Narvik, het Franse platteland en de Noord-Afrikaanse woestijn.
Nieuwe gameplay mechanics en technische verbeteringen
Battlefield V brengt heel wat nieuwe gameplay mechanics en technische verbeteringen met zich mee, waardoor de game op dat vlak een stevige sprong voorwaarts lijkt te maken tegenover eerdere games. Zo wordt een compleet nieuw animatiesysteem voorzien dat meer afgestemd is op interactie met het terrein. Spelers zullen duidelijk anders door water lopen dan over land en een botsing met bijvoorbeeld cover zal echt impactvol zijn. Gras en andere natuurelementen worden in beweging gebracht door spelers. In de prone positie kunnen spelers voortaan ook op hun rug gaan liggen en snel en natuurlijk op hun buik rollen, terwijl ze ook zijwaarts kunnen richten en zelfs kunnen duiken.
Dit nieuwe animatiesysteem hangt ook samen met verbeterde physics. Recoil van wapens is voorspelbaarder en bullet penetration keert terug, waarbij LMG's een diepere penetratie hebben dan andere wapens. De vernietiging van gebouwen en terrein hangt meer samen met wat er precies gebeurt. Een explosie binnenin een gebouw zorgt er bijvoorbeeld voor dat puin effectief naar buiten wordt gekatapulteerd.
Een gebouw dat vernietigd is, is niet per se nutteloos in Battlefield V. Elke speler beschikt namelijk over een gereedschapskist waarmee hij of zij verdedigende elementen kan optrekken via het nieuwe Fortifications systeem. Denk een beetje aan Fortnite of Rainbow Six Siege à la Battlefield, waarbij je zaken als zandzakken, tank traps, nieuwe muren en meer kan neerplanten. Bij een objective kan je ook resupply en health stations creëren, waardoor het een sterke defensieve positie kan worden.
Verder zijn er nog wat quality of life verbeteringen die men voorziet in Battlefield V, zoals een nieuw systeem voor het markeren van vijanden. Het zal niet langer mogelijk zijn om de spot button gewoon herhaaldelijk in te drukken in de hoop zo iemand te spotten waarop je dan kan schieten. Hoe het nieuwe systeem precies werkt, is nog niet bekend. Mogelijk wordt er met een soort cooldown gewerkt.
Bij de start van een match zullen spelers voorts ook minder resources hebben dan doorgaans het geval is in Battlefield games, dus minder ammo en dergelijke. Op die manier worden spelers meer gedwongen de confrontatie aan te gaan en op zoek te gaan naar nieuwe resources.
Squad gameplay
Battlefield V legt een nieuwe focus op squad gameplay en wil spelers als squad zoveel mogelijk samenhouden. Spelers zullen standaard ook in een squad gedropt worden, maar wie echt als lone wolf wil spelen, kan dat nog steeds.
Om squad gameplay te promoten, kan iedere speler teamgenoten weer tot leven brengen, dus ook als ze geen Medic zijn. De Medic is wel effectiever in het opkrikken van spelers en herstelt hun volledige health bar. Spelers kunnen gevallen teamgenoten ook eerst naar een veiligere plek slepen alvorens hen te genezen.
Wanneer spelers gedood worden, krijgen ze een kill card te zien van de speler die hen heeft gedood, alvorens ze terugkeren naar hun lichaam. Het is dan wachten op een revive, maar als die niet tijdig komt, is het tijd voor een respawn. De camera volgt dan een van je teamgenoten, waarop je weer kan spawnen als die veilig is.
Heel wat elementen in Battlefield V zijn er dus op gericht om effectief als squad samen te spelen, hetgeen vervolgens ook squad reinformcement rewards oplevert. Doe je het als squad goed, dan krijg je extraatjes als een support barrage of supply drop, speciale voertuigen en zelfs een V1 raket.
(Nieuwe) multiplayer modes
Conquest, Team Deathmatch en Domination keren terug in Battlefield V. Over Rush is momenteel nog niets gezegd. Operations wordt omgevormd tot Grand Operations, waarbij een meer gevarieerde en narratieve stijl wordt gehanteerd.
Grand Operations combineert verschillende game modes en vertelt zo over verschillende "dagen" heen een oorlogsverhaal, een verloop van verschillende gevechten en missies die een invloed op elkaar hebben. Voorbeeld:
Dag 1
Een nieuwe Airborne mode laat je met parachute uit een vliegtuig springen wanneer je wil met als doel vijandige artillerie in Rotterdam te vernietigen.
Dag 2
Dezelfde plaats wordt door een hoofdinvasiemacht aangevallen in de Breakthrough mode die we kennen van Battlefield 1. De spawn tickets van de aanvallers hangt af van het succes van de missie van de eerste dag.
Dag 3
De strijd wordt via Conquest Assault/Frontlines mode doorgezet in het verwoeste deel van Rotterdam. Wordt hier de overwinning behaald, dan eindigt de Operation hier.
Dag 4
Kon op de derde dag geen overwinning behaald worden, dan brengt de vierde dag een Final Stand, een soort team-based sudden death mode. Spelers worden gedropt met één magazijn ammo en geen respawns (revives door Medics en teamgenoten wel mogelijk). Er wordt gevochten tot de "last man standing."
Deze nieuwe aanpak van Grand Operations hangt ook samen met nieuwe Tides of War content, waarover verder in dit artikel meer te lezen is.
Co-op in Combined Arms
Co-op, dat we laatst zagen in Battlefield 3, keert terug in Battlefield V en dat in de vorm van Combined Arms. In deze co-op mode worden vier spelers als paratroopers behind enemy lines gedropt, waar ze dynamisch gegenereerde objectives voorgeschoteld krijgen. Spelers krijgen om te beginnen weinig resources en moeten de afweging maken tussen een stealth aanpak en complete actie. Wanneer het te moeilijk of gevaarlijk wordt, kunnen teams zich vroegtijdig terugtrekken en de missie afbreken.
Progressie en customization via My Company
Progressie is altijd een moeilijk punt geweest in Battlefield games, maar daar wil men met Battlefield V wat aan veranderen. Zo wordt My Company geïntroduceerd. Dat is geen clansysteem, maar wel een progressiesysteem dat gedeeld wordt over singleplayer, co-op en multiplayer heen. Via My Company krijg je meer controle over het aanpassen van classes, wapens, voertuigen en meer.
Battlefield V bevat aparte soldaten (classes), die je kan aanpassen en je kan ook een specifiek archetype (loadout) selecteren dat dienst doet als specialisatie voor die class. Een Assault soldaat bijvoorbeeld kan een Grenadier archetype als basis hebben, alvorens wapens, gadgets, perks en abilities aan te passen.
Nieuwe wapens worden vrijgespeeld via een in-game currency, waarna verschillende attachments en aanpassingsmogelijkheden voor die wapens vrijgespeeld kunnen worden door met die wapens in kwestie te spelen. Sommige cosmetische zaken kunnen via Tides of War events worden verkregen.
Voertuigen kunnen ook aangepast en versterkt worden, bijvoorbeeld met een krachtiger pantser, waarvoor dan wel moet worden ingeleverd op snelheid en mobiliteit. Deze aanpassingen worden ook visueel weergegeven, terwijl ze ook een impact hebben op de gameplay.
Hoeveel verschillende opties je tegelijk actief kan hebben in My Company is niet duidelijk, maar het zou wel mogelijk zijn om verschillende versies van eenzelfde wapen te hebben voor als je het ene graag gebruikt in bijvoorbeeld singleplayer en het andere verkiest in multiplayer.
Tides of War en post-launch content
Battlefield V laat de Premium Season Pass achter zich en kiest voor seizoenen van content, die in dit geval Chapters worden genoemd, waarbij alle grote post-launch content gratis beschikbaar wordt gesteld. Men wil spelers langer en regelmatiger nieuwe content voorschotelen in de vorm van dagelijkse uitdagingen, speciale klusters van uitdagingen en meer, waarvoor spelers dan ook beloond worden.
Elk Chapter zou verschillende maanden in beslag nemen en telkens verschillende timed events met zich meebrengen, met als kernpunt een Grand Operation waarin men de feitelijke geschiedenis verkent of eerder een "wat als?" secenario presenteert. Paratroopers kunnen bijvoorbeeld in een veldslag gedropt worden waar ze historisch gezien nooit zijn geweest, of men kan integendeel de geschiedenis reconstrueren door wapens en voertuigen te beperken tot wat effectief beschikbaar was bij een bepaald gevecht.
Het eerste Chapter gaat van start in november, iets na de release van Battlefield V, en duurt tot begin 2019. Het thema betreft de val van Europa.
Lootboxen? DLC?
Battlefield V zal geen lootboxen bevatten, maar er wordt wel een premium currency voorzien waarmee cosmetische DLC kan gekocht worden. Het lijkt daarbij vooral om soorten skins te zullen gaan. Ook door de game gewoon te spelen zouden deze cosmetische zaken verkregen kunnen worden. Er wordt verzekerd dat met echt geld op geen enkele manier een feitelijk voordeel kan gekocht worden. In hoeverre er ook nog andere soorten van DLC zullen verschijnen, valt nog af te wachten.
Battle Royale?
Er was een gerucht dat Battlefield V een soort battle royale mode zou bevatten, maar die is voorlopig (nog) niet onthuld. Wel heeft de Final Stand mode van Grand Operations wat weg van het battle royale genre, maar het valt nog af te wachten of we een "echte" battle royale à la Battlefield zullen krijgen. Misschien houdt men dit nog als een verrassing voor een latere onthulling.
Partner Microsoft
Terwijl Call of Duty: Black Ops 4 samenwerkt met PlayStation, is Microsoft Xbox de partner voor Battlefield V. Wat dat precies zal inhouden, los van marketing valt nog af te wachten. Mogelijk krijgen Xbox-platformen bepaalde zaken wat vroeger.