Microsoft reageerde door te bevestigen wat het al eerder zei, met name dat "klanten hun games kunnen binnenbrengen en doorverkopen in een winkel. Daarnaast hebben we nog geen specifieke scenario's bevestigd. Wat gamen bij je vrienden betreft: dat ka nje nog altijd doen en daar is geen kost aan verbonden, zolang je ingelogd bent op je eigen profiel". Microsoft bevestigde het bovenstaande systeem dus (nog) niet.
Retailers leggen tweedehands systeem van Xbox One uit
Er is al heel wat geschreven en gesproken over de manier waarop de next-gen consoles eventueel de tweedehandse markt zouden aanpakken. Echte duidelijkheid is er nog niet op elk vlak, maar stap voor stap komen er wel details binnen. Zo was het al bekend dat gezinnen bijvoorbeeld met 1 GOLD-abonnement allemaal online kunnen, ook al zijn er meerdere accounts aan die console gekoppeld. Ook zal je je games nog altijd kunnen spelen bij een vriend, al moet dat wel onder je eigen account (waaraan het spel gekoppeld is).
Over hoe het tweedehandse systeem verder zal werken bij de Xbox One hebben een aantal retailers nu enige duidelijkheid verschaft. Zo zou Microsoft iedere retailer toelaten om zelf de prijs te bepalen, maar er moet wel worden afgegeven aan Microsoft en de uitgever van het spel. De retailer zou zelf 10% van de transactie krijgen en de rest wordt dus verdeeld over Microsoft en de uitgever.
De werking:
Je gaat naar een winkel en brengt je spel binnen. Enkel retailers die een akkoord hebben met Microsoft en diens Azure tweedehandssysteem hebben geïnstalleerd, zullen in staat zijn om je games over te nemen.
Zodra zij je game hebben ontvangen, wordt het geregistreerd in het Azure-systeem, dat met servers verbonden is. Daardoor wordt het spel meteen verwijderd worden van je eigen account, iets wat meteen verklaart waarom je Xbox One regelmatig met de servers zal moeten communiceren.
De retailer kan dan zelf bepalen voor welke prijs ze het product zullen verkopen, maar dus met de voorwaarde dat uitgevers en Microsoft zelf een deel van de koek krijgen. Naar verluidt zouden retailers slechts 10% innen, een stevige daling dus ten opzichte van de inkomsten die men er nu kan uithalen. Op die manier zit men eigenlijk op gelijke lijn met de inkomsten van een nieuw spel, wat de impact van de tweedehandse markt stevig zou doen verminderen.
De activatiekost voor deze tweedehandse games zou op zowat 40 euro liggen, wat al aardig in de richting gaat van een nieuw game. Dat zou dus in se willen zeggen dat de inkomsten voor een retailer richting 4 euro gaan, terwijl de rest weer verdeeld wordt tussen Microsoft en de uitgever van het spel.