Sony en Nintendo passen garantievoorwaarden aan
Update #2
Nintendo heeft een gelijkaardige aanpassing doorgevoerd.
Update #1
Sony heeft inmiddels zijn garantievoorwaarden voor PlayStation producten aangepast, zij het enkel voor Noord-Amerika. De garantie vervalt voortaan niet langer automatisch van zodra een derde partij aan het product heeft zitten prutsen of wanneer de garantiesticker niet langer intact is, al is het wel zo dat door deze acties geen schade aan het product mag zijn toegebracht. Wie een derde, onofficiële partij inschakelt voor reparatie en dat lukt zonder problemen, dan blijft de garantie dus intact, maar als er door deze onofficiële reparatie nog meer problemen komen, dan vervalt de garantie alsnog.
Origineel (02/05/2018, 12:35)
Sony, Microsoft en Nintendo krijgen waarschuwing omwille van illegale garantiepraktijken
De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft vorige maand enkele bedrijven een waarschuwing gegeven omdat hun garantiepraktijken niet legaal zouden zijn. Toen was niet bekend om welke bedrijven het ging, maar inmiddels is daarover duidelijkheid. Het gaat om Sony, Microsoft, Nintendo, Hyundai, HTC en Asus.
Volgens de FTC overtreden deze bedrijven een wetgeving die stelt dat bedrijven geen reparatievoorwaarden of -restricties mogen opleggen bij producten waarop het een garantie voorziet. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat bedrijven de garantie niet mogen laten vervallen indien een product door een onofficiële derde partij gerepareerd is geweest, of dat een bepaalde sticker op het product intact moet blijven, al speelt hier ook wel telkens een element van redelijkheid mee, dat voor interpretatie vatbaar is.
Hoe dan ook vindt de FTC dat de garantiepraktijken van deze bedrijven niet door de beugel kunnen en daarom hebben ze een waarschuwing gekregen. De bedrijven krijgen 30 dagen de tijd om te voldoen aan de wetgeving, maar of zij dat ook zullen doen is nog maar de vraag. Welke actie de FTC verder nog kan ondernemen valt nog af te wachten.