China verbiedt bloed, lijken, poker en meer in games
Vorig jaar voerde China een grote reorganisatie door betreffende het goedkeuringsproces voor games. Een gevolg daarvan was dat gedurende 9 maanden geen nieuwe games meer werden goedgekeurd, tot de nieuwe regels waren samengesteld en van kracht werden. Eind december werden die nieuwe regels effectief van kracht en konden games opnieuw goedgekeurd worden (of niet natuurlijk), en nu zijn ook details naar buiten gekomen omtrent de aard van die nieuwe regels.
Om te beginnen is het niet onbgelangrijk om op te merken dat het nieuwe goedkeuringsproces nu in handen is van de State Administration of Press and Publication, een orgaan van de Chinese overheid dat een sterke focus legt op propaganda voor de huidige regering. Als dusdanig is het niet verwonderlijk dat games over de keizerlijke geschiedenis van China voortaan verboden zijn.
Ook twee andere "genres" van games zijn voortaan verboden. Het gaat om gokgames, zoals games rond poker of mahjong, en games waar bloed of lijken in te zien zijn. Het zal ook niet volstaan om de kleur van het bloed aan te passen, bijvoorbeeld naar groen, en het dan slijm te noemen. In Duitsland volstaat dat wel, maar in China dus niet. Deze nieuwe regels komen er ter aanvulling van eerdere regels die ook al pornografie aan banden legden.
Verder moeten uitgevers en ontwikkelaars een hoop informatie omtrent hun games doorsturen naar de Chinese overheid, niet alleen wat de inhoud betreft maar ook aangaande de veiligheid. Concreet wil China bijvoorbeeld weten welke maatregelen een game bevat om verslaving tegen te gaan, of om ervoor te zorgen dat spelers niet te veel geld aan 7microtransacties besteden. Deze nieuwe regels passen in de strijd tegen gameverslaving, die in China al sinds 2007 gevoerd wordt.
Tot slot worden uitgevers en ontwikkelaars ook aangespoord om de Chinese waarden en cultuur positief voor te stellen in hun games. Dit komt de Chinese overheid goed uit wanneer de game in kwestie wereldwijd populair zou worden.
Voor sommige games wordt het dus haast onmogelijk om legaal in China te verschijnen, maar dat zal ontwikkelaars en uitgevers waarschijnlijk niet per se weghouden van de Chinese markt, die met een populatie van meer dan 1,4 miljard mensen de grootste gamemarkt ter wereld is. Bovendien begint de markt eindelijk ook breder opengesteld te worden voor consoles van de grote spelers, zoals Nintendo. Aangezien de Chinese gamemarkt jaarlijks goed is voor zo'n 30 miljard dollar, zullen ontwikkelaars en uitgevers enige censuur er vermoedelijk wel bij nemen.
Amai, nu valt het noch te wachten tot ze het dan ook hier beginnen te doen omdat ze een spel willen maken dat gelijk overal verkocht kan worden.
Geplaatst op 2019-04-23 11:28:47
Ik denk niet dat het zover zal komen als je weet dat Sony en MS slechts een fractie van hun omzet haalt uit China. 1,5 miljoen verkochte PS4 consoles op een markt van +1 miljard.
Geplaatst op 2019-04-23 12:08:54
China zal eerder wat langer moeten wachten. Omdat zij die censuur willen.
Geplaatst op 2019-04-23 13:13:50
Zou een game rond Winnie de Poeh nog wel mogen? ;)
Geplaatst op 2019-04-24 10:37:19