ICO-bedenker gelooft niet in constant vernieuwende gameplay mechanics
Fumito Ueda, de Japanse ontwikkelaar achter klassiekers als ICO en Shadow of the Colossus, denkt dat de periode waarin games echt nieuwe gameplay mechanics introduceerden, inmiddels achter ons ligt. Dat zei hij in een interview met Keita Takahashi, bekend van onder meer Katamari Damacy en het recente To a T.
Ueda complimenteerde Takahashi met To a T, juist omdat het spel zich niet richt op ingewikkelde of vernieuwende gameplay. Toen de game werd onthuld, belde Ueda hem op met de vraag of het spel een nieuw spelsysteem introduceerde. Toen Takahashi zei van niet, antwoordde Ueda simpelweg: “Dat is goed!”
In het interview blikte Ueda terug op die opmerking. Lachend noemde hij het “de woorden van een professional”, maar voegde daar wel een serieuze onderbouwing aan toe. “Misschien dacht ik toen: de tijd van nieuwe mechanics is al voorbij. Dit is niet meer het tijdperk waarin elke nieuwe game per se iets nieuws op technisch vlak moet bieden.”
Volgens Ueda is er in moderne games vaak te veel focus op mechanics en te weinig op sfeer of visuele identiteit. “Ook zonder vernieuwende besturing kun je een spel verder brengen door de juiste sfeer of stijl. In plaats van constant iets nieuws te bedenken, kunnen we beter bestaande elementen verder verfijnen.”
Ah ah, Fumito toch... The Last Guardian was je laatste echte wapenfeit en ondanks je oppervlakkige aankondinging over 'Project Robot', heb je niet veel brokken kunnen maken.
ICO en Shadow of the Colossus waren je slapende toppers... en daarmee hebben we het wel gehad. The Last Guardian was niet slecht maar het uitmelken van dezelfde ideeën, mensen geraken er op uitgekeken.
Ik hoop dat je Project Robot ooit nog het levenslicht ziet, maar als het een herkauwing is van ICO, SOTC en The Last Guardian, sorry maar dan gaan mensen niet staan springen om die te spelen. Misschien kan je nog iets leren van je collega Kojima. Vernieuwing, sfeer en visuele identiteit in one package.
Geplaatst op 2025-07-22 11:11:09